Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Et-års projekt! Skal virkelig bruge hjælp! :)

Oprettet d. 24-07-2016 kl. 18:48 af

Hej med jer :)
Kort om mig, jeg er en mand på 31, og jeg har længe kigget lidt skævt på mig selv når jeg kigger i spejlet. Jeg er 171cm høj og har rundet de 88kg.
Det er jeg absolut ikke tilfreds med. Førhen hvad der føles som for mange år siden, lå jeg altid konsekvent på 70kg, +/- et par kilo.
Det hele er nok et resultat af nogle virkelig turbulente år, både mentalt og fysisk. (Jeg skal spare jer for historien, er kun fokuseret på at komme videre. :) ) Oven i alt det er der nok kommet et par kedelige kostvaner oveni!

Ka lige så godt indrømme det. Jeg aner ik hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal starte :P Jeg har aldrig haft behov for at tabe mig, så jeg er lidt på herrens mark :)

Livet har lært mig at der findes ikke "hurtige løsninger" hvis noget skal vare ved. Så derfor har jeg valgt og kalde det for et "1-års projekt" :)
Muskler, ja jeg vil da gerne ha min lidt tonede krop tilbage som den var engang :) Men det kan jeg ikke overskue før jeg er sluppet af med den der "dunk" der irriterer mine øjne og uden tvivl påvirker mit selvværd lidt.

Så målet er at smide kilo. Jeg kryber til råds herinde fordi jeg ser mig selv som en person med en god arbejdsmoral og er ikke bange for pligterne, problemet er bare at jeg vil gerne gøre det rigtigt fra starten så hvis jeg bare ved hvad jeg skal gøre, så er det meget nemmere. Så her håber jeg i den grad der er nogle her der har været igennem noget lign. eller bare er klogere end mig :)
Min hverdag er således at jeg er chauffør i et transport firma, jeg kører varebil så det er en hel dag med mange løft og rigtig mange skridt.
Har for nylig skrottet bilen og cykler på job. (8km hver vej) så når jeg kører på vejene og filosoferer lidt om (imens jeg stadig har energi i kroppen) at når jeg kommer hjem så er det med og komme ud og løbe eller køre mbt i skoven!

Men når rugbrødsmotoren har været i gang hele dagen så ka jeg godt føle mig til lidt dvask når jeg er kommet hjem, og moralen er lav. Dette er en cyklus der ofte gentager sig. Hvis jeg så ovenikøbet prøver, så føler jeg mig tung, langsom og træt så det virker helt nyttesløst.

Her er mine store spørgsmål.

Har jeg her i starten behov for træning efter en "aktiv arbejdsdag" eller er sund kost rigeligt?

Hvad burde min morgenmad, madpakke og aftensmad være?
(Jeg er absolut ikke kræsen, men er ikke en ørn i et køkken. Spiser næsten alt, bare ikke nødder og æbler.) Bonus info: elsker groft rugbrød og stort set al slags pålæg! :)

Alternativ til vand? Jeg kan godt lide og drikke vand, men det bliver også trivielt. (Elsker frugtjuice, men ka ikke finde ud af om det er sundt eller syndigt)

Håber i den grad at nogle har et par gode pointers og forslag :)
Alle ønskes en fantastisk dag og godt helbred!


/K

Sv: Et-års projekt! Skal virkelig bruge hjælp! :)

Oprettet d. 25-07-2016 kl. 07:39 af

Hej :-)
I teorien er formlen egentlig ret simpel.. hvis du indtager færre kalorier end du forbrænder, går vægten ned. I praksis er det langt sværere :-)

Jeg tænker, at din motion er Okay. Du kunne begynde at løbe et par gange om ugen også, men .... jeg bliver møghamrende sulten af al den motion, så for mig er lange gåture ligeså gode for vægttabet, som alt muligt andet.

Jeg vil anbefale dig, at indtaste alt det du spiser, og holde dig inde for det kalorieindtag, som der er beregnet til dig. Jeg skal spise omkring 1450 kalorier om dagen, hvis jeg skal opnå etvægttab på et halv kilo om ugen.

Du skriver, at du ikke er kræsen, hvilket et et rigtigt godt udgangspunkt :-) pas på med for mange skiver rugbrød. Det er sundt og mætter godt, men der er mange kalorier i.

Som morgenmad kunne skyr måske være noget for dig. Kom lidt fiberdrys på, supplerende med lidt frugt eller bær. Det er lækkert. Æg er også rigtigt godt at state dagen på. Som udgangspunkt er en hulens masse grøntsager godt, pas på med ost og dressing, men kom gerne masser af kød på/ til, altså det der er magert. Kylling, fisk, mm:-) dette gælder måde til frokost og til aftensmad.

Til konkrete opskrifter, findes der så mange på nettet, du sagtens kan bruge.

Held og lykke og god arbejdslyst :-P

Mvh u

Sv: Et-års projekt! Skal virkelig bruge hjælp! :)

Oprettet d. 25-07-2016 kl. 14:38 af , sidst redigeret d. 25-07-2016 kl. 14:40

Jeg er helt enig. Det lyder simpelt men det er meget svært.

Jeg vil også anbefale at tælle kalorierne herunder veje den mad du spiser, indtil du har ved hvor meget der skal til. Det giver stof til eftertanke hvor mange kalorier, der er i den mad vi spiser eller hvor meget vi kan spise hvis vi spiser rigtigt.

Her får du lige min madplan. Den er simpel og nem, hvis man ikke er den store kok og ikke har interessen i at stå flere timer i køkkenet.

De dage hvor jeg dyrker motion kan det godt være at jeg har behov for mere, hvilket også er ok, når det bare er det rigtige mad jeg spiser. held og lykke med vægttabet

Sen aften 200 g jogging youghurt(ALDI ca. 80 kalorier)

Til aftensmad kører jeg efter en rettesnor der hedder 300 gram kogte grøntsager, 100 gram pasta/ris eller kartofler og ca. 100-150 gram kød (maks. gris og kvæg 2 gange i ugen ellers kylling og fisk)

Eftermiddag 1 frugt samt 1 stykke rugbrød eller knækbrød.

Frokost spiser jeg 100 gram rugbrød, kyllingepålæg, tun, æg eller torskerogn med mayonaise eller remoulade eller hvis der er en kødrest fra aftensmaden. Hertil 100 gram tomat, 100 gram agurk samt 1 peberfrugt.

Formiddag et stykke rugbrød med smørost. 1 frugt

Morgen jogging youghurt 200 gram fra. (jeg er ikke specielt sulten om morgenen) samt 1 frugt.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.