Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Fordøjelse i forbindelse med vægttab

Oprettet d. 29-03-2016 kl. 12:00 af

Jeg er en kvinde på 43 år, der siden 4. januar har været i gang med et vægttab, der indtil videre har resulteret i et tab af 11,5 kg. Det er jeg vældig godt tilfreds med. Jeg startede på 105,1 kg, og er nu på 93,6 kg. Selvom det stadig er meget er mit første store delmål nået for et par uger siden, nemlig at få BMI under 30, og taljemålet under 88 cm (Jeg er begavet med at være høj og kraftig og muskuløs bygget fra naturens side). Måden jeg griber vægttabet an på kan vel nærmest betegnes som værende mådehold og almindelig sund fornuft. Jeg tæller ikke kalorier, men prøver at lytte til min krop og stoppe før jeg er mæt. Jeg spiser intet uhæmmet, men har heller ingen deciderede forbud. Slikindtaget begrænser sig til et lille stykke mørkt chokolade et par gange om ugen, og derudover tillader jeg mig selv to glas rødvin fredag aften. Vægttabet går op og ned, men jeg er inde i en positiv udvikling hvor jeg affinder mig med at det ikke længere går helt så stærkt som i starten. Mit problem er min fordøjelse. For en del år siden da min vægt havde sneget sig op på hele 120 kg havde jeg faktisk meget ofte diarre. I den periode fik jeg fjernet min galdeblære, og da jeg i 2013 startede vægttabet fra de 120 kg gik min mave noget i stå. Jeg gik ved en diætist, som gav mig nogle råd, som hjalp lidt. Da jeg var nået ned på ca. 105 kg gik vægttabet i stå, og min mave begyndte at fungere lidt bedre omend fordøjelsen aldrig er blevet den samme efter fjernelsen af galdeblæren. Jeg har så i 2,5 år holdt vægttabet, og er her i januar gået i gang med 2. etape, som gerne skal bringe mig ned på 80 kg. I mellemtiden er jeg gået i tidlig overgangsalder og denne gang er min fordøjelse fuldstændig gået i stå.
Jeg kender alle husråd om at drikke rigeligt med vand, hørfrø, loppefrøskaller, motion m.v., men intet af dette er nok. I øjeblikket supplerer jeg loppefrøskallerne og de sunde fedtsoffer fra mandler, kerner og avocado med Magnesia og Dulcolax tabletter. Det holder systemet nødtørftigt i gang, men problemet er at Dulcolax er vanedannende og kun må tages i kortere tid. Jeg er ikke ved at opgive vægttabet, selvom jeg ved at en lidt federe kost nok vil gøre det lidt bedre, men jeg får flere gange om ugen så ondt i maven at jeg ikke kan stå oprejst pga ophobet afføring, så det er ret frustrerende. Jeg har fået undersøgt min tarm op til flere gange uden de har fundet noget galt.

Nogen der har erfaringer med en træg fordøjelse i forbindelse med vægttab?

Sv: Fordøjelse i forbindelse med vægttab

Oprettet d. 30-03-2016 kl. 23:15 af

Hej.
Kender godt det problem!! Du kan prøve at tage mere og flere slags magnesium. Jeg startede med at tage magnesia og syntes ikke d havde den store effekt. Nu kombinerer jeg magnesia med tre kapsler magnesium citrat fra Solaray, som jeg tage hver aften samm med magnesia. Og et stort glas vand eller så meget du orker, dvs gerne mere.
Det fungerer for mig.
Held og lykke med at komme videre dernedad.
Vh Haabforude

Sv: Fordøjelse i forbindelse med vægttab

Oprettet d. 24-04-2016 kl. 08:09 af

Hej,
Jeg kender også til problemet generelt. Jeg er blevet undersøgt II alle ender og kanter og har fået konstateret udposninger på tarmen. Efter at have prøvet rigtig mange ting har jeg nu i et par år taget 2 spiseskeer hørfrø sammen med 2 magnesia og så fungerer maven bare hver dag. Derudover tager jeg dagligt magnesium som tilskud sammen med andre vitaminer. Husk at for mange magnesium omdannes til magnesia - det kan mærkes på maven.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.