Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Et godt råd

Oprettet d. 18-09-2012 kl. 22:19 af

Hej allesammen!
Jeg er for ganske kort siden flyttet hjemmefra og bor nu alene. Problemet med at bo alene er at jeg er rigtig dårlig til at få lavet ordentlig mad. Og desværre har jeg også fået en slem tendens til at gå og småspise når jeg er hjemme, hvilket førhen ikke har været et problem overhovedet.

Er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan finde gejst og lyst til at lave ordentlig mad til mig selv? Og er der nogen som kender nogle gode og lette (samt sunde) retter?

Jeg ved ikke om det er relevant at spørge om sådan noget herinde da jeg er ny på siden :) Men nu tog jeg lige chancen!

Og hvis der er andre der kender til følelsen så kan vi jo allesammen dele gode råd!

- Karo

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 19-09-2012 kl. 07:53 af

Hej Karo :)

Jeg flyttede hjemmefra for lige godt et år siden, og har boet en del af tiden sammen med min kæreste (så jeg er ikke helt alene som dig).

Jeg kan sagtens følge dig i, at det er svært at samle sig om at få lavet ordentligt mad. Det er ligesom ikke det samme, når det kun er til en selv. Jeg syntes i hvert fald, at det var meget mærkeligt at stå og lave aftensmad og sætte det på bordet til én tid.. Så det gjorde jeg også kun sjældent.
Nu har jeg heldigvis en meget sulten kæreste, som meget gerne vil have noget ordentlig mad til aften, så det får jeg lavet nu.

Men mit bedste råd til dig med hensyn til at holde op med at gå og små-spise er at finde på noget andet at lave - og nu hvor du har meldt dig ind her på siden, skal du jo sørge for at være konsekvent og skrive alt, hvad du spiser, herind.. Og hvis der er lidt konkurrencemenneske, bliver du hurtigt træt af at alle de småting fylder i regnskabet...
Efter min kæreste og jeg flyttede til Randers, hvor vi bor nu, (ca 1½ måned siden) og jeg har været arbejdsløs i alt den tid, mens han går i skole, havde jeg i starten også et problem med at jeg begyndte at gå og småspise, fordi jeg kedede mig og følte mig sulten, selvom jeg nok ikke var det... Men da jeg så meldte mig herind, har det givet mig noget at gå op i, så nu koncentrerer jeg mig i stedet om at lade være med at spise alle de småting, og så optager det mig ligesom i stedet for at spise :)

Ellers har jeg nogle gange siddet og malet, og når jeg koncentrerer mig om at male glemmer jeg helt at spise :) Så find noget at lave, som du går op i, hvis ikke det er nok for dig, at tælle kalorier og gøre det til en slags konkurrence med dig selv :)

MVH
Tania

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 19-09-2012 kl. 12:36 af

Hej Tania! Tusind tak for dit svar. Jeg tror helt sikkert at det vil hjælpe mig at finde noget at lave som kan få tankerne lidt væk fra hyggespisning!

Og jeg tror også at en lille 'konkurrence' med mig selv vil være godt!

Måske skal jeg begynde at invitere veninder og venner til aftensmad, så har jeg ihvertfald en grund til at lave maden!

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 19-09-2012 kl. 13:12 af

Jeg har efterhånden boet ude et par år, men husker tydeligt den første tid. Jeg kunne ikke helt finde ud af hvor grænsen gik, jeg snackede lidt for meget på slik og chokolade, for nu kunne jeg gøre det uden indblanding fra forældre, men det var en meget dum ide. Jeg fik nogle kogebøger, og begyndte at udfordre mig selv til at lave mad. Jeg laver stadig sund mad det meste af tiden, og nu laver jeg altid dobbelt, så slipper jeg for at lave mad hver dag, det hjalp virkelig meget.

Det med at små spise hele tiden, tager lidt tid at lærer, men at lave en konkurrence med sig selv er fantastisk. Se også om du kan have sunde ting at småspise af, jeg gik altid til det usunde hvis det var i huset, hvis ikke så stod den på frugt eller grønt..

Det er alt sammen tilvænning, og det skal nok komme, hang in there:)

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 22-09-2012 kl. 02:19 af

Med hensyn til hyggespisningen, kan du evt have en skål stående med en masse små sedler, hvor der står hyggelige beskæftigelser, som: vand blomster, vask op, lav lektier, ryd op, tegn en tegning, skriv et digt, eller whatever, så du får tankerne hen på noget andet. :)

Med hensyn til at lave mad til sig selv, så synes jeg personligt, det handler om, at gøre det sjovt og spændende. Jeg gør det til en udflugt at handle ind. Kan bruge mange minutter i grøntafdeling hvor jeg i fantasien sammensætter de forskellige ting. Sæt musik på, når du laver mad. Køb en kogebog, og lav en opskrift fra den hver 2./3./4. dag. Lav maden pæn og indbydende - og bare gør det! Det er faktisk rigtig hyggeligt, når man er gået igang.

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 13-11-2012 kl. 13:19 af

Hej Karoline
Jeg håber, det går dig godt!
Selvom det er ved at være noget tid siden du bad om idéer, vil jeg lige komme med en tilføjelse til de andre gode input: Hav grøntsager i fryseren! Fx til wok med en håndfuld rejer eller spinat som kan dampes i mikroovnen sammen med et stykke laks (tager ca 5 min). Det er hurtigere og billigere end at hente pizza udefra ;-) - og frem for alt sundere. Med grøntsager kommer din tallerken også hurtigt til at se kulørt og lækker ud, og når det er så nemt er du mere tilbøjelig til at få det gjort, også selvom det "kun" er til dig selv.
Mvh. Mie

Sv: Et godt råd

Oprettet d. 14-11-2012 kl. 00:01 af

Jeg havde nøjagtig samme problem for et år siden, da jeg flyttede hjemmefra. For at få alenetiden til at gå, begyndte jeg at bage :S

Mit bedste råd er, at lade være med at have slik og søde sager i huset, med mindre der er en helt særlig grund til det. Hav i stedet nogle rugkiks (eller stave) liggende, og tag en, når du er lækkersulten (eller noget tilsvarende) Jeg fandt nogle i Netto, som jeg også bruger som "chips" fredag aften, hvor resten af køkkenet sidder og snacker. Sammen med lidt Dip på fedtfattig fromage fraise er det et fint alternativ :)

Ang. Mad, så se om ikke du kan finde nogen at starte en madklub sammen med. Det kan være venner eller folk fra studie/arbejde, hvor I skiftes til at købe ind/ lave mad til hinanden. Det er både hyggeligere og billigere at gøre det på den måde, og så får man tit nogle ideer til sin egen mad :)

Til sidst vil jeg anbefale nogle af div. Kogebøger til studerende: studenterkogebogen og kollegiekogebogen. De indeholder opskrifter der er til at gå til, men stadig er ret lækre. Der er også masser af ideer til en evt madklub!

God vind med det derude
/Maria

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.