Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Vanens magt

Oprettet d. 12-02-2019 kl. 10:49 af

Tænker du at det citat herunder lyder rigtigt så læs videre ;-) Noget ved vi garanteret godt så betragt det som underholdning (msn) og se om du kan se dig selv, når kodeordet er gentagelse, så ved vi jo godt, at når vi skal tabe os, så skal vi gentage det fokus vi har på mad og blive ved og ved og ved med at træffe de valg der gør, at vi ændrer de dårlige vaner og "lærer" at belønne os selv ved at vælge rigtigt. ;-)

”En vaneændring skal komme indefra. Man skal selv indse, hvor vigtigt det er. Hvis man ikke har nogen relation til den nye sti, man skal trampe i hjernen, så kan man heller ikke gøre det” (Troels W. Kjær)

Vaner er en indgroet del af os, men nogle kan være mere hensigtsmæssige end andre. Det er dog muligt at ændre dem - også de dårlige - konkluderer forskere fra University of Warwick, Princeton University og Brown University i nyt studie bragt i tidsskriftet Psychological Review.
Men det kræver en bevidst adfærdsændring, forklarer hjerneforsker Troels W. Kjær, der er overlæge på Roskilde Sygehus og professor ved Københavns Universitet.
Når vores hjerne lærer noget nyt, så sker det ved, at den skaber nye forbindelser mellem nervecellerne. Det svarer til, at der er en græsmark i hjernen, og at man går fra et sted til et andet ved at trampe en sti, forklarer han. Når noget bliver en vane, sker det, fordi stien bliver trampet ned og bliver mere fremkommelig. Faktisk kan den blive så bred, at vi ikke ser andre muligheder. Måske viser det sig endda, at stien snævrer ind eller er spærret. Men alligevel går vi den. Og det er vanens magt, der er på spil, forklarer han. Vaner kan både være bevidste og ubevidste. Men er man bevidst, så er det muligt at finde en anden mental rute end den, man plejer at gå. Man finder måske en lidt mindre sti, men til gengæld en, som gør, at man kommer hurtigere frem, fordi man undgår vanens magt, forklarer Troels W. Kjær.
De britiske og amerikanske forskeres forsøg viser, at adfærd kan blive til en decideret vane, hvis man udfører en handling ofte.
Nøgleordet er altså gentagelse - også når det handler om at ændre en dårlig vane til en bedre en af slagsen.
For nogle er det relativt nemt at ændre en vane. Det afhænger af omstillingsparatheden, som er meget personlighedsstyret. Mens nogle trives med uforudsigelighed, vil andre helst have, at tingene er, som de plejer, forklarer Troels W. Kjær. Spørger man neurovidenskaben, så er vores handlinger styret af vores belønningssystem, der frigiver dopamin, når vi oplever succes, siger han og uddyber: Men hvad der får os til at føle det, er meget individuelt. Måler man på hjerner, vil man se, at nogle får frigivet dopamin i visse situationer og nogle i helt andre. Samtidig er visse typer af vaner mere vanskelige at ændre end andre. Allersværest er afhængighedsskabende rusmidler som alkohol, kokain og tobak, som har direkte indvirkning på belønningssystemet.
Omvendt er vaner, som påvirker belønningssystemet indirekte, nemmere at lægge fra sig. Det kan for eksempel være at droppe at scrolle de sociale medier igennem inden sengetid. Der kan folk nemt droppe vanen allerede efter en uge, fordi de får en ny og bedre vane: at lægge telefonen i køkkenet, forklarer Troels W. Kjær.
Det er samtidig nemmest at ændre på vaner, som man selv godt ved, er uhensigtsmæssige. Det giver nemlig en følelse af personlig og social gevinst.
Man behøver ikke at få professionel hjælp til at ændre et mønster, hvis man føler, man selv kan mestre det. For nogle kan det hjælpe at sætte ord og billeder på, siger Troels W. Kjær.

/Sanne

Sv: Vanens magt

Oprettet d. 01-03-2019 kl. 09:59 af

Hvor er det godt skrevet.
Det er jo rigtigt at det drejer sig om
vaner og belønning.

Vaner er ikke så lette at ændre, der skal jo tænkes over det hele tiden, men hvis man begynder i det små med en vane ad gangen.

Jeg har ændret en vane, efter jeg er begyndt herinde igen.
Jeg har madpakke med på arbejde,og det er ikke fordi jeg tidligere har sprunget frokosten over. Vi har nemlig en meget fin kantine med masser af lækker mad, til meget rimelige priser. Jeg fik bare alt for meget at spise. Så nu holder jeg mig lige omkring 300Kcal til min frokost, og det har jeg det meget fint med. Belønningen burde så være at jeg på sigt taber mig. Der skal nok bare ændres mere end en vane.

Har du selv ændret nogle vaner?
/Kandis

Sv: Vanens magt

Oprettet d. 07-03-2019 kl. 10:15 af

Jeg havde tidligere en vane med, at når endeligt børnene var kommet i seng og der var tid til at slappe af på sofaen, så skulle jeg lige have noget at putte i munden (slik mv) og så sov jeg rigtig hurtig på sofaen.

I dag henter jeg stadig noget til munden, men det er meget fedtfattig youghurt med havrefras. Det knaser godt og mætter godt, og nu kan jeg holde mig vågen resten af aftenen og sover vildt godt om natten. :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.