Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Har mistet overblik og retning og tro på, at min livsstil er sund

Oprettet d. 03-03-2011 kl. 21:15 af

Kære alle,

Jeg er kvinde 28 år gammel, 166 cm høj, og jeg vejde ca. 57 kg for 2. måneder siden. I november 2011 besluttede jeg mig for at tiden var inde til at leve en mindre livsfarlig livsstil, så jeg slukkede min sidste cigaret, sagde et vemodigt farvel til søde og især salte snacks og til min gode veninde junke food. Desuden skruede jeg kraftigt op for motionsraten. Det var godt for samvittigheden, men jeg er bange for, at jeg gør noget forkert.

Jeg kan sipelthen slet ikke overskue tanken om at skulle tælle kalorier og leve i tallens tyrani. Jeg synes, det er uoverskueligt at finde frem til min mads kalorieindhold, og forholde mig til, hvor meget jeg bør indtage.

Jeg ejer ikke en vægt, så jeg har ikke kunnne følge med i mit vægttab, men de gamle stramme bukser er blevet løse, og folk siger, jeg ser tyndere ud.

Jeg løber ca. 5 km. på 30 min hver dag, hvilket giver mig smerter i det ene skinneben under og efter løbeturen ( i mine ellers gode sko, jeg købte efter en løbetest).

Jeg spiser, det der svare til

Morgen: Rugbrødsbolle og/eller en banan
Formiddag: frugt og en coca cola zero
Frokost: Salat og en til to rugbrødsmadder -uden smør men med en skive spegepølse
Eftermiddag: et æble eller intet
Aftensmad: Bulgursalat med masser grønt og 100-150 g. kylling.

Resultatet af min nye og "sundere" livsstil er åbenlyst et større eller mindre vægttab men desværre mest mærkbart smerter, sult og en ekstrem træthed, der ikke synes at gå væk med tiden, så den ekstra energi de vitaminer, jeg indtager, og den sport jeg dyrker, burde give, har ikke vist sig.

Jeg er nu et lidt tyndere meget pirligt og træt væsen, så noget gør jeg forkert - men hvad?

Jeg sover ca. 8 timer hver nat, drikker stort set ikke alkohol og arbejder en del, men siddende.

Gode råd søges!!

Sv: Har mistet overblik og retning og tro på, at min livsstil er sund

Oprettet d. 04-03-2011 kl. 15:41 af

Hej

Jeg må hellere starte med at sige at jeg ikke er ekspert. Min vægt har altid ligget meget stabilt og vejer nu omkring 55 og er 165 høj. Jeg bruger siden her for at finde ud af om jeg overhovedet lever spiser sundt.

Jeg synes umiddelbart at du spiser lige lidt for lidt. Vi burde jo nok spise ca lige meget. Du kan eventuelt lægge et lille måltid ind om aftenen. Og mht. til din motion så ser det ud som om at du pludseligt et begyndt at løbe hver dag. Dine led og muskler har brug for at vænne sig til at løbe. iForm.dk har, så vidt jeg ved, løbeprogrammer til når man starter op som du kan bruge.

Og så vil jeg da anbefale at du køber dig en køkkenvægt og taster din kost ind her. Allerede efter et par uger vil du have en god fornemmelse af hvor meget du bør spise til daglig.

Sv: Har mistet overblik og retning og tro på, at min livsstil er sund

Oprettet d. 05-03-2011 kl. 13:30 af

Ja, hvis du vil hav det overblik, du mener, du ikke har, må du nok "underkaste dig tallenes tyranni" og skaffe dig en badevægt. Desuden tror jeg, at det med at tælle kalorier virker overskuelig, netop fordi du ser det som "tallenes tyranni" allerede nu.

Man får hurtigt "that hang of it" med at tælle kalorier, og fordelen er, at man på længere sig får så godt et overblik over madvarenes kalorieindhold, at man kan begynde at "tage den på slump".

De smerter, den sult, og den træthed, du skriver om, skyldes nok, at du faktisk spiser for lidt, som Bayer også pointerer.

Sv: Har mistet overblik og retning og tro på, at min livsstil er sund

Oprettet d. 05-03-2011 kl. 15:03 af

Kære Blue

Jeg er heller ikke ekspert, men interesserer mig for sund livsstil - (og har lige tabt 7 kilo med vægttab.nu.)

For det første skal du jo ikke tabe dig mere - du er jo nærmest undervægtig!

For det andet, er det fint at motionere dagligt , men som Bayer skriver er løb noget man træner op til - det skal ikke gøre ondt - og det skal ikke være en sur pligt!

For det tredie - det er godt at du har lagt rygning og junk food på hylden - godt gået! Men det lyder som om du har brug for hjælp til at spise sundt, varieret og lækkert.

Hvis du bruger vægttab.nu til at få finde ud af hvor mange kalorier du har brug for, og følger de almindelige kostråd (se nedenfor) er der rigeligt plads til at spise lækkert og varieret.

Det almindelige kostråd er: Find og hold dit dagelige kalorieforbrug, spis hver dag 30 gr. fibre, mindst 1 gr. protein pr. kilo legemesvægt og 600 gr. grønsager. Undgå så vidt muligt hvide kulhydrater (sukker, hvidt mel, hvide ris, pasta) Spis varieret og nyd maden.

Og smil - livet er dejligt!

Sv: Har mistet overblik og retning og tro på, at min livsstil er sund

Oprettet d. 08-03-2011 kl. 17:57 af

Hej "kvinde på 28".
Der er ingen tvivl om at du laver nogle forkerte valg i forhold til din sundhed.

Måske ikke i forhold til nutidens kost og sundhedsråd, men de holder heller ikke altid, efter min mening. Langt fra endda.
For mig at se, er løb over længere strækninger, og hver dag, mere skadeligt end gavnligt. Du stresser din krop ret meget med den type motion.
Du mangler fedt i din kost. Ja du hørte rigtigt!
Nutidens fedt forskrækkelse, er med til at gøre folk tykke og energiforladte.
Fedt er en vigtig energikilde, super sundt, hvis man vel at mærke indtager den rigtige kvalitet.
Og flerumættet fedtstoffer er ikke svaret!
De er faktisk ret skadelige.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.