Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Kostplan, næringsstoffer og for få kalorier?

Oprettet d. 20-01-2011 kl. 17:11 af , sidst redigeret d. 20-01-2011 kl. 17:11

Hej med jer

Jeg synes at det er rigtig svært at sammenstrikke en kostplan, der indeholder nok kalorier og indeholder de nødvendige næringsstoffer man skal have dagligt. Jeg har prøvet mig lidt frem og har fået lavet én som jeg gerne ville høre om lyder god nok :) Den er lavet udfra at jeg ønsker at opnå et vægttab på 4-5kg indenfor en måned i hvert fald og udfra at jeg skal have energi nok til at træne en time i fitness mindst hveranden dag :)

Morgen: - 30g havregryn, 20g rosiner kogt til grød = 177kcal
- Eller 250g cheasy/jogging-yoghurt m. 30g havregryn drysset på = 210kcal

Formiddag: 1 frugt (maks 100kcal, minimum 100g)= maks 100kcal

Frokost: 2 stk. fuldkornsrugbrød, 30g magert pålæg, 150-200g grøntsager (gulerod, tomat, agurk som regel)= 300kcal

Eftermiddag: 1 glas skummet- eller minimælk = 70kcal

Aftensmad: 100-150g magert kød, fisk eller fjerkræ, 2-300g grønsager, 50g(rå vægt) pasta, ris, bulgur, nudler, brød eller 150g kartofler. = maks 500kcal (tilpasser det så det ender deromkring uanset sammensætning)

Drikkelse gennem dagen: Sort kaffe, ren te, light sodavand, vand, fun light

Total: maks 1200kcal så vidt jeg kan regne ud..

Jeg synes ikke at det lyder af så mange kalorier som det virker til når man spiser det. Jeg bliver i hvert fald ikke sulten på sådan en dag, selv ikke hvis jeg træner. Skal jeg alligevel spise mere? Der står jo på siden mindst 1300kcal for en kvinde. Og jeg kan godt se at hvis jeg også træner, har jeg et rimeligt heftigt underskud. Gør det noget, hvis jeg ikke føler mig sulten?
Hvad kan jeg evt. tilføje kostplanen for at få mere energi?
Overvejede at tilføje 1 frugt og lidt nødder til eftermiddagsmælken, men ved ikke om det er spild af kalorier?

Råd modtages med kyshånd :-)
Og hvis nogen ønsker at følges ad og støtte hinanden lidt, så må I endelig sende en besked så vi kan motivere hinanden :)

Mvh. xXPainfulPerfectionXx

Sv: Kostplan, næringsstoffer og for få kalorier?

Oprettet d. 25-01-2011 kl. 09:12 af , sidst redigeret d. 25-01-2011 kl. 09:16

Nu har jeg ikke, som jeg også gør opmærksom på under betingelserne på siden, nogen faglig ernæringsmæssig baggrund. Men jeg vil alligevel lige forklare lidt omkring de 1300 kalorier for kvinder og 1500 kalorier for mænd. Disse tal stammer fra forskellige steder på nettet hvor det står anført som et fornuftigt tal for at opnå effektivt vægttab for de to køn uden samtidigt at risikere overnødigt at løbe ind i problemer.

Det findes ikke nogen "faste" grænser for ens kaloriebehov (det er meget individuelt), omend der er væsentlige risici ved at indtage for få kalorier om dagen. Vigtigst af alt, så risikerer man at få at nedsat stofskifte. Dette vil medføre at man vil få mindre energi i det daglige, nedsat koncentrationsevne og meget let vil tage på når man spiser (en forsvarsmekanisme: når man sulter så opmagasinerer kroppen alt hvad den kan komme i nærheden af). Derfor vil jeg til enhver tid anbefale at man i kaloriebalancen ikke, over længere tid ligger væsentligt under disse værdier.

Nu ved jeg godt, at det lyder lidt forkert måske, i dine ører. Men du skulle måske overveje at spise lidt mere og/eller lidt mere usundt ind imellem (i forhold til den kostplan du har skrevet her). Overvej eventuelt smoothies, nødder, mørk chokolade, rosiner eller lignende for et sundt kalorie tillæg :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.