Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Vægttab og motion

Oprettet d. 20-06-2017 kl. 14:19 af

Hej alle

Jeg tænkte, at jeg ville skrive lidt om mine erfaringer med vægttab. Måske der er nogen der kan bruge det til noget.

Min erfaring (f.1950) er, at der kun er en vej til varigt vægttab, og det er kostomlægning med en holdbar og realistisk kostplan. Alt andet anser jeg som pop.

Min kostplan er styret af hvad jeg ved jeg kan indtage i forhold til det jeg forbrænder, hvis jeg vil henholdsvis tabe mig, eller holde vægten. Med andre ord, så er jeg nødt til at have styr på hvor mange kcal min kost over dagen indeholder, og hvor meget jeg jeg forbrænder gennem den motion jeg får i løbet af dagen.

På samme måde kender jeg kun en effektiv vanebryder, og det er faste. jeg har lært at faste og har gjort det 1-2 gange om året gennem det meste af mit voksne liv. Bi-gevinsten er i øvrigt den udrensning og regenerering af kroppen, som følger af en velgennemført og ansvarlig faste.

Når det er sagt skal jeg sige, at det at faste er forbundet med sundhedsfare, hvis man ikke følger bestemte grundregler for hvad kroppen som et minimum skal tilføres under en faste. Primært elektrolytter (natrium og kalium)og evt. citronsaft for at fremme energiproduktion og metaboliske processer. Jeg indtager selv lidt citronsaft og ahornsirup og renser ud ved at indtage glaubersalt om morgenen sammen med 1 1/2 liter væske og min. godt en liter mere over dagen. HUSK, man skal aldrig starte uden at man har klare retningslinjer fra erfarne fastere.

Men tilbage til selve det varige vægttab.

Hvis man kan bryde vanerne uden faste og gå direkte over i den nye kostplan kan man selvsagt gøre det.

Men kodeordene er kostomlægning, kostplan med styr på energiindtaget og en meget klar plan.

Her er timing, som med alt andet, altafgørende. Man skal ikke starte omlægningen på et tidspunkt hvor man er presset på andre områder, men stille og roligt lytte indad og forberede sig over et kortere eller længere tidsrum mentalt, indtil man kan mærke, at nu er man parat til at tage skridtet. Jeg venter nogen gange 1/2 år før "den er der".

Mht. motion, så er jeg af den overbevisning, at man skal tabe sig før man kaster sig ud i overdrevne eller belastende motionsforløb. Det er ikke særligt sjovt, men endnu vigtigere, heller ikke specielt sundt at belaste f.eks. sine led i benene, ved at forsøge at løbe sig slank, hvis man har en overvægt på 25 kg (eller mere) i forhold til en idealvægt på 75 kg.

Cykling og svømning vil her være bedre og i moderate mængder.

Det meste (95%) af et varigt vægttab er psykisk (vaner og mental balance, )og et større vægttab med en større kostomlægning skal planlægges efter en flad kurve. Hellere være 2 år om at opnå den ønskede vægt og fastholde den, end at svinge som et pendul op og ned ad skalaen år efter år.

Kodeordet her er "en flad kurve".

Dette er mine overordnede strategier, som er de eneste der har haft varig holdbarhed for mig. Det kan være meget individuelt hvad der virker for den enkelte, men dette virker for mig.

Disciplin på disse områder skal optrænes lige som alt andet. Og også her skal det gøres over fornøden tid.

Held og lykke med Jeres projekter derude og tak til "vægttab.nu" for et godt redskab til at holde styr på kalorier og energifordeling.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.