Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Løb

Oprettet d. 29-06-2012 kl. 12:51 af

Hej

Jeg er begyndt "ny livsstil" i midten af april og det går godt, med op og nedture hist og her.

Vægten siger -13,3 kg og folk begynder at kommentere det - herligt. Mangler stadig knap 14 kg!!!

Løber 3 gange om ugen- nyder at det er faste dage, så er der ingen slinger i valsen. Løber fast Tirs, fre og søn. I foråret har jeg gået til Zumba de 4 andre dage, men det holder sommerferie indtil september....cykler et par gode ture, men det giver ondt i knæene...hunden får nogle gode tempoture, men....det er ikke nok!

Hvad med en extra løbetur? Jeg vil ikke rykke på de 3 faste dage, og det betyder, at jeg skal løbe to dage i træk- de kloge siger, at det er uklogt, da det så har den modsatte effekt på træningen dagen inden...

Er det en "no go" at løbe to dage i streg? Har jeg misforstået noget? Hjælp gerne med klogskab i alle retninger:-)

Jeg løber 2,5 km - 5,0 km pr. tur. mest løber jeg 3 km...jeg er jo nybegynder. 5 km tager pt. 34 min.

Nogle forslag?

Kh Mette

Sv: Løb

Oprettet d. 30-06-2012 kl. 10:07 af

Jeg har ikke hørt om det med ikke at løbe to dage i træk. Er selv startet op, men køber kun ca 2-2,5 og nogle gang bare 1,5 km, ud fra mottoet lidt har også ret. Træner interval og er meget glad for endomondo her kan jeg følge et interval program på min mobil når jeg løber og jeg kan se kalorie forbrug :-)
Jeg løber nogle gange to dage i træk, men så er det at jeg på anden dagen bare tager en kort rute på 1,5 km.
Synes at 5 km på 34 minutter er cool, det vil jeg gerne nå til, men pt er mit mål at løbe 5 km på 40 minutter eller lidt under.

Sv: Løb

Oprettet d. 03-07-2012 kl. 22:25 af

åå jeg ville ønske at det var mig der kunne løbe, men mine knæ vil ikke være med!!
..har du tænkt på at løbe intreval..fuld kraft i et x antal min og så alm tempo..så skulle løbe turen give dobbelt så meget..
det kunne du måske prøve en af dagene.
husk også at tage højt for at du nu får opbygget en masse gode og sunde muskler og de vejer mere end fedt..
så sker der ikke så meget på vægten så prøv at måle din fedt %..
jeg kan se at da jeg begyndte at træne og fik muskler (gik fra total inaktiv) så skete der en masse på fedt % og har tabt mere fedt end jeg har i kg.
held og lykke

Sv: Løb

Oprettet d. 08-07-2012 kl. 13:11 af , sidst redigeret d. 08-07-2012 kl. 13:12

Det kommer meget an på din grundform, om to dage i streg er for meget, og på hvordan din krop reagerer. Har du ondt i musklerne dagen efter løb? Bliver dine led ømme efter træning? I så fald bør du ikke træne løb to dage i træk. Prøv i stedet en tur i svømmehallen, eller noget styrketræning hjemme på stuegulvet.
Hvis du ikke føler dig øm dagen efter, og du ikke kan mærke din led, så kan du godt forsøge dig med to dage. Men start ud med at tage korte ture de to dage, og gem de lange til de andre. Det vigtigste er, at du passer godt på din krop, og giver den tid til at restituere efter træning. Jo bedre form man er i, jo hurtigere restituerer man - og derfor kan man træne med kortere intervaller.
Pas forøvrigt på med intervaltræning (langsomt løb - sprint) når du ikke er mere løbetrænet. Det kan risikere at udløse skader, fordi dine ledbånd og muskler ikke er stærle nok endnu til at kompensere for de hurtige skift. Gem det til du kan løbe 5 km uden at kny. ;)

Held og lykke med træningen!

Sv: Løb

Oprettet d. 08-07-2012 kl. 21:34 af

Jeg interval træner, men veksler mellem hurtig gang i to minutter og løb i ok tempo to minutter. Fortsætter ca 16 minutter, det bliver til lidt over 2 km. Lige pt er det fint for mig.

Sv: Løb

Oprettet d. 09-07-2012 kl. 19:33 af

@Tina: Det er også det, man normalt anbefaler nybegyndere. :) Så det lyder til at du gør det helt rigtige.

Det er mere intervaltræning med løb i almindeligt tempo og sprint, der kan være risikabelt, når man ikke er helt vænnet til det normale tempo endnu - hvis ikke ledbånd og muskler er stærke nok, bliver de hurtigt trætte af intervallerne, og så er det man risikerer skader. Men gang/løb er helt fint at starte ud med. :)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.