Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Hvordan støtter jeg min kæreste?

Oprettet d. 21-04-2021 kl. 18:48 af

Jeg (mand) har brug for hjælp/råd fra kvinder der selv har (haft) problemer med overvægt. For et år siden blev jeg kæreste med en gammel veninde som jeg ikke havde set i 27 år. Vi begyndte at skrive sammen, og sidste sommer mødtes vi. Hun havde godt nok ymtet lidt om at hun havde "runde former", men jeg forsikrede hende at 10 kg fra eller til ikke gjorde nogen forskel for mig. Da vi mødtes, viste de sig så at hun nok nærmere er 30 kg overvægtig, måske mere. Svært for mig at vurdere. Men helt sikkert i en grad så det er sundhedsfarligt og psykisk belastende. Hendes mave hænger ned over skridtet på hende. Jeg elsker hende, men det er svært for mig at se hende spise usunde ting og drikke masser af vin og drinks. Jeg har bragt op 5-6 gange siden sommer at jeg godt kunne tænke mig at vi levede lidt sundere, men enten ignorerer hun mig eller også reagerer hun meget defensivt/aggressvit.
Det er helt sikkert at jeg ikke bare kan lade stå til. Jeg nyder det faktisk ikke når vi får "god"/usund mad og vin og drinks i store mængder. Men hun føler at jeg blander mig og er formynderisk når hun fornemmer at jeg gerne vil holde lidt igen.
Hun har nedsat stofskifte pga. bortoperation af noget af skjoldbruskkirtlen for 20 år siden, men bliver medicineret for det (Thyroxin). Hun dyrker en del motion i form af gåture, og noget vægttræning, men jeg ved ikke i hvilken grad. Hun har ikke lyst til at vi skal træne sammen. Hun har haft store problemer med en dreng der var alvorligt syg over en årrække, hvor hun måtte bruge al tid og energi på ham, men han nu er omtrent rask igen. Hun er en virkelig klog, smuk, dygtig og sjov kvinde med succes på arbejdet, så hun har masser af resurser, og virker egentlig afbalanceret og med selvtillid. Hun er meget opmærksom på andre, og vil gerne hjælpe og gøre godt; jeg tolker det dog sådan at det delvis er en slags projicering: Hun har ikke overskud til at gøre det egentlig gode mod sig selv (ændre livsstil), så derfor gør hun en masse godt for andre, sådan at hun kan føle at hun er en god person, og andre også skal synes det. Måske overtolker jeg.
Jeg elsker hende som hun er, men jeg er bange for vores fremtid sammen. Jeg kan jo ikke bare bilde hverken hende eller mig selv ind at jeg synes det er fedt at spise usund mad sammen og drikke 5-10 genstande om dagen når vi er sammen. Vi bor ikke sammen, men er sammen cirka 1/4 af tiden. Hun siger hun lever meget sundere når hun er hjemme, men jeg har svært ved at tro det, dels fordi hun ikke taber sig, og dels fordi det ville være mærkeligt hvis hun levede supersundt alene for så bare at smide det hele ud ad vindet når vi er sammen.
Derudover er jeg bekymret for hendes helbred. Hun er midt i livet og hendes krop har kunnet klare hendes overvægt indtil videre; Jeg fornemmer hun har været overvægtig i en halv snes år. Men hun bliver jo ikke yngre, og hendes vægt giver mange gange større risiko for hjertekarsygdomme, diabetes, gigt, ledproblemer, kræft...
Så jeg kommer aldrig til at sige, Pyt, du vejer 90 kg, det er da lige meget. (Jeg ved ikke hvad hun vejer præcist). Jeg har sagt til hende at jeg også vil elske hende om 20 år selv om hun ikke har tabt så meget som et gram. Og det står jeg ved. Men hvordan støtter jeg hende i at ændre livsstil til sundere mad, mindre alkohol og mere trænning? Jeg kan jo ikke elske hende om 20 år hvis hun er død af en af de mange sygdomme som hun har større risiko for som svært overvægtig. Og hun kunne jo også tage 30 kg mere på. Det ville sætte endnu flere begrænsninger på hvad vi kan gøre sammen. Det er ikke det liv jeg har lyst til.
Jeg har skrevet en lang e-mail med nogle af disse tanker, men jeg er usikker på om jeg skal sende den til hende. Den indeholder også et forslag om sammen at ændre vores livsstil til max 7 genstande om ugen, mere sund mad, mere træning, og at vi skal gøre det sammen. Jeg har ikke selv brug for at tabe mig, men sund levevis skader jo ingen. Hvad gør jeg?

Sv: Hvordan støtter jeg min kæreste?

Oprettet d. 04-11-2021 kl. 09:13 af

Hej dit indlæg her fik mig virkelig til at tænke mig om
Jeg skal tabe mig nu også for min mands skyld han skal jo gerne være stolt af at være gift med mig og ikke mindst leve med mig når jeg vejer alt for meget
Jeg vejer 113 kg og er 162 cm alså et faretroende højt bmi
Jeg er igang hos en diætist og træning kommer langsomt igen efter flere diskosprolabs i ryg og lænd

Husk at elsk hende hverdag og lad vær med at købe det usunde mad og guf du kunne jo evt lave maden sammen med hende

Sv: Hvordan støtter jeg min kæreste?

Oprettet d. 11-11-2021 kl. 08:22 af

Hej.
Det lyder lidt til at det er dig der har et projekt om at hun skal tabe sig (af mange gode hensigter). Men - er det "at støtte hende", hvis det ikke er hendes ønske / projekt?
Jeg ville fokusere på alle de ting du holder af omkring hende. Men, samtidig også holde fast i at du ikke synes det er dejligt at indtage så meget usundt - så lad være at spise det usunde i mængder du ikke selv ønsker (selvom I er sammen), og lad hende om hvad hun spiser.
... ud fra: Motivation til at tabe sig er noget man selv skal finde, det kan ikke komme udefra.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.