Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 10:54 af

Jeg har brugt den smarte kalorieberegner siden 30.5 og der er røget 6-7 kg. Det er jeg selvfølgelig glad for!
Jeg gik direkte til 1500 kcal i døgnet og vægttabet kom allerede efter første uge.
Da min vægt stagnerede for et par uger siden, besluttede jeg at sætte det daglige indtag ned til 1300 kcal, men siden da har min vægt for alvor stået stille og jeg har endda taget 1 kg. på over den sidste uge.

Jeg løber 10 km. tre gange om ugen. De kcal jeg forbrænder her (ca. 800 kcal ifølge denne app) modregner jeg ikke mit indtag. Hvilket betyder, at jeg på de dage har et indtag på 500-600 kcal. Og det er jo meget lidt.
I weekenden cykler min kæreste og jeg en meget lang tur (100-175 km) og her giver jeg mig selv lov til at spise hvad jeg har lyst til. Jeg kan umuligt indtage det som jeg forbrænder. Men det er måske en fejl?

Nu har jeg imidlertid besluttet at sætte min daglige indtag op til omkring de 1500 kcal igen, for jeg oplever at min krop fungerer rigtig dårligt på de 12-1300 kcal. Og det er jo fortsat et kcal-indtag der vil resultere i et underskud.

Jeg kan finde argumenter både for og imod at gøre det, men er der nogen der ved, om der er en logisk forklaring på vægtens opførsel?

Jeg er en kvinde, er 27 år. Mit BMI er lige under 25, jeg har mange muskler og ser ikke overvægtig ud. Jeg vil bare gerne lige af med de sidste 3-4 kg.

Jeg håber, der er en venlig og rutineret sjæl der vil give mig et par ord med på vejen.
God weekend :)

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 11:55 af

Jeg svarede dig egentlig på tråden omkring fredagsvejning ... men gentager lige mig selv her igen.


Lyder som om du virkelig går til den - flot!.
Slap af og fokuser på de ting du gør som du føler rigtige. Hvis de føles rigtige så er de rigtige.
Generelt er det min erfaring at det hjælper at fokusere på processen - alle de små sejre i løbet af dagen - og så glemme "TALLET" en smule, hvis man er i en periode, hvor "TALLET" ikke helt er det man gerne vil se.

Kroppen kan binde væske, kan være ved at "om-møblere" lidt på muskler vs fedt. Nogle gange kan man faktisk opleve at man taber sig ved at spise lidt MERE frem for MINDRE - sikkert fordi kroppen er stresser mindre, men jeg ved det ikke. Du skriver selv at du har besluttet at sætte kalorie indtaget op til 1500 igen - hvilket jeg tror er meget klogt.

Hvis du bliver ved - fokuserer på processen og slapper af og nyder de gode gode ting så lover jeg at der pludselig en dag sker et skred. Følelser betyder meget mere end man tror.

Jeg har en svensk ven som sagde at der lige pludseligt "rasede 5-6 kg af" ... han bor i stockholm og jeg tænkte i mit stille sind at de nok "rasede" her ned til mig i københavn ;-) .... men jeg kan så godt lide det udtryk. Kiloene rasede af.

Det sker også for dig.

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 12:08 af

Ja, jeg endte med at skrive et nyt indslag. Jeg har aldrig brugt debatten før, så jeg kunne pludselig ikke finde indlægget igen.

Tak for dit svar.
Jeg sætter Kcal-indtaget lidt, fortsætter med motionen op og supplerer med lidt flere gåture.

Jeg led af meget svær anoreksi i mine teenageår, så jeg tænker, at min krop går hurtigt i beredskab når der er mangel på kcal. Så et dagligt indtag på 12-1300 kcal er bare for lidt for mig.

Modregner du dit indtag med motionen? Der er mange forskellige holdninger til det.
Hav en god dag og tak for svar :)

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 12:08 af

Ja, jeg endte med at skrive et nyt indslag. Jeg har aldrig brugt debatten før, så jeg kunne pludselig ikke finde indlægget igen.

Tak for dit svar.
Jeg sætter Kcal-indtaget lidt, fortsætter med motionen op og supplerer med lidt flere gåture.

Jeg led af meget svær anoreksi i mine teenageår, så jeg tænker, at min krop går hurtigt i beredskab når der er mangel på kcal. Så et dagligt indtag på 12-1300 kcal er bare for lidt for mig.

Modregner du dit indtag med motionen? Der er mange forskellige holdninger til det.
Hav en god dag og tak for svar :)

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 12:36 af

Ja jeg modregner motion i de daglige kalorier. Det handler om balancen mellem indtag og forbrug. Balancen skal ligge på 1500 kalorier.

Jeg er ikke så forfærdelig nøjeregnende med at få alt noteret. For mig handler det at tælle kalorier om bevidsthed: At man er sig bevidst om hvad man gør. Mange gange spiser jeg bare af kedsomhed eller vane - ikke pga behov. Og ved at skrive op og tælle kalorier bliver jeg bevidst om mine handlinger.

Det kan også være en god ide at føre følelses-dagbog. Hvad gjorde dig glad? Hvad blev du ked af? Mht til det der gjorde en ked af det så bør man i samme moment forholde sig til om man kunne have set på det på en anden måde - få det vendt til noget mindre negativt. Fordi livet er så meget federe når man er glad :-) Og man bliver langt mere glad ved at dvæle på de gode ting. Virkelig nyyyyyde en is eller den lange cykeltur med vinden i ansigtet. Tanken om det kan være brændstof til mange dage ... :-)

Jeg er ked af at høre at du har haft anoreksi. Det er en ond sygdom, men du lyder nu også til at have opnået en god kropsbevidsthed. Du kan genkende når din krop siger fra. Og det er jo stort - en fantastisk byggesten på vejen frem fordi du har fundet din egen indre guide.

De hårde oplevelser i livet kan hjælpe en til at blive meget klar på hvad det er man gerne vil have - fordi man har set det man i hvert fald IKKE vil. Så handler det "bare" om at holde fokus på det man gerne vil have - for mit vedkommende handler det om den gode følelse jeg har i kroppen når jeg er i form. En let, ubesværet følelse.

God weekend.

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 28-08-2015 kl. 16:54 af , sidst redigeret d. 28-08-2015 kl. 17:12

Når man er omkring BMI på 25, så kan man også begynde at se på sin bygning. Mit slut mål er et BMI på 26, for jeg har en grov knogleopbygning og passer en str. 38, og jeg skal ikke være tyndere. Det troede jeg tidligere at jeg skulle. Der er dog lang vej endnu. Er lige startet op med det lange seje træk. Jeg bruger 5 2 kuren, hvor jeg faster et par dage om ugen. Derudover kan jeg ikke få mit kcal op over 1000 om dagen uden motion er trukket fra.
Har du prøvet at faste nogle dage. max 500 kcal pr. dag

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 29-08-2015 kl. 10:04 af , sidst redigeret d. 29-08-2015 kl. 10:06

Hej Karolinevej
Jeg er enig med Mett3712 i at et BMI på 25 eller 26 sagtens kan betyde slank for en person med en robust knoglestruktur.
Jeg har også forsøgt med med 5:2 men på min krop virker det bare slet ikke -tværtimod. De store udsving gør at min krop går i kriseberedskab og holder på alt hvad den kan, så jeg tager på af den kurform.
Jeg synes BirtheB har rigtig mange gode vinkler på det her.
For mit vedkommende kan jeg supplere med at det i lige så høj grad handler om HVAD jeg spiser som hvor meget jeg spiser. Jeg indtager mellem 1300 og 1500 kcal dagligt forstået som kaloriebalance. Jeg sørger for at få omkring 100 gram protein. Det er pænt meget, og for at kunne det skal jeg være ret bevidst om min kostsammensætning. Proteinet er med til at holde stofskiftet i gang og gør at jeg føler mig mæt og tilpas uden store energiudsving. En helt fast ingrediens er at spise en stor morgenmad af skyr naturel blandet med mager yoghurt naturel iblandet for smagens skyld og med lidt hjemmelavet marmelade med lavt sukkerindhold på toppen. Hvede holder jeg mig helt fra - spiser jeg hvede uanset i hvilken form holder det på væske og det bliver let et par kg. Rugbrød med magert pålæg, masser af grøntsager og magert kød/fjerkræ/fisk og så frisk frugt/bær er ideelt rent vægtmæssigt.
På det seneste hvor jeg kæmper for at holde mit vægttab er jeg blevet meget opmærksom på at højt forædlede/forarbejdede fødevarer med mange mærkelige ingredienser er rigtig ringe for mig. Jeg havde f.eks. fået lidt en vane med at ty til High protein low carb barer om eftermiddagen -men det duer bare ikke. Så hellere et lille stykke kage, nogle peanuts og rosiner, et æble, eller noget andet der dog er naturligt.

Held og lykke med din videre færd. Jeg synes det lyder til at du har rigtig godt styr på det, og tænker, at med al den motion må du være ret muskuløs. Muskler vejer!

Vh Haabforude

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 30-08-2015 kl. 16:22 af

jeg så et billede af mig selv i går, hvor min første indskydelse var, at jeg så meget lille ud. Så det kan meget vel være, at min krop simplethen synes, at vi er ved at være i mål.

Tak for Jeres kostråd :)

Jeg er vegetar, men forsøger at holde proteinindholdet oppe med æggehvider og yoghurt. Da jeg er laktose intolerant er skyr ingen mulighed (den laves kun med MEGA højt mælkesukkerindhold, da skummet mælk har et meget højt laktose - og dermed mælkesukkerindhold).
Jeg spiser ikke hvede. Har ikke gjort det i snart 8 år. Spiser heller ikke barer - hvor meget de end kan lokke med sundhedsbudskaber. Jeg har været vegetar i så mange år, at frugt er en særlig belønning :) Smoothies til aftenhyggen er en fast vane. Det er det eneste frugt jeg får, så jeg tænker, at det er okay.

5:2 har jeg været på - og jeg må sige, at det er det værste jeg nogensinde har budt min psyke. Nok grundet min fortid som anorektiker. Jeg var lidt "for god til det" og der gik en hobby i at forbyde mig selv ting. At tælle kcal går derimod fint, når bare min krop arbejder med mig ;)

Hvorfor kan du ikke få dit kalorieindtag op over 1000 kcal, Mett3712? Det forstår jeg simpelthen ikke.
Mit er også under 1000 de dage hvor jeg træner - og i særdeleshed de dage hvor vi cykler 100-175 km. Men sådan en almindelig kontordag? - der skal jeg tænke over hvad jeg spiser, for at holde mig på 13-1500 kcal.

Jeg ved ikke, om I alle tre er kvinder (?) Men jeg opdagede netop i går, at menstruationen var ved at tjekke ind - så det kan meget vel være en del af årsagen til vægtøgningen (Jeg håber!)

God søndag!

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 30-08-2015 kl. 21:45 af

Jeg tror det er fordi jeg pt giver den en skalle. Spiser ingen brød, pasta eller ris overhovedet. Troede det ville være super hårdt at undvære. Det har det tidligere været. Men det at jeg gerne må men selv vælger det fra, giver mig et boost lige pt.
Jeg spiser pt. Grønt og frugt helt frem til aftensmaden, hvor jeg så får let kød, fisk eller kylling.

Sv: 1300kcal: Vægten går sig den forkerte vej?

Oprettet d. 10-09-2015 kl. 09:19 af

Jeg er en af dem der også træner meget - jeg tænker du skal holde pause og skifte den "hårde motion" ud med gåture,svømning noget motion du ikke plejer at lave. . Kroppen kan blive stresset af at være kampberedt hele tiden. .Kroppen vænner sig også til at det træningsmønster vi kører i, og derfor er det en rutine, ikke et noget der booster vægt tab. . og lige for at vove pelsen - du spiser for lidt. . der skal noget ind for at komme af med noget.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.