Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Vejning af Mad

Oprettet d. 19-03-2014 kl. 12:46 af

Mangler et råd.
Når jeg f.eks. laver en gang grønsagslassange, og ved hvor mange kcal. der er i retten i alt. For så at kunne indtaste hvor mange kcal. man indtager, står jeg og vejer fadet, og vejer retten når den kommer ud af oven, for så at indtaste hvor stor del jeg spiser. Synes det er svært, da jeg skal sidde og gætte mig lidt frem til hvor meget jeg må spise.
Hvordan gør I??? :)

Sv: Vejning af Mad

Oprettet d. 19-03-2014 kl. 13:07 af

Jeg syntes også det var svært i starten og jeg brugte lang tid på det, men i løbet af en måned eller 2 så havde jeg en fornæmmelse for hvor meget jeg kunne spise af grøntsager, kød og tilbehør, så jeg nu næsten ikke vejer min mad længere.

Jeg snød også lidt i starten og brugte andres kcalberegninger på min egen mad, så jeg ikke behøvede at veje retten men kun det jeg spiste.

Næste gang du spiser grøntsagslasange så har du dine ca. mål så behøver du kun at veje din portion. Det skal nok blive lettere bevar modet.

Sv: Vejning af Mad

Oprettet d. 21-03-2014 kl. 13:36 af

Hej Petiti

Jeg kan anbefale dig at du vejer råvarerne som du putter i retten og deler det med antal portioner.

Sv: Vejning af Mad

Oprettet d. 06-04-2014 kl. 23:18 af

Retter som lasagne er pr. definition svære at arbejde med, og nogle gange så bliver man nødt til at gætte sig lidt frem eller i hvert fald acceptere en vis usikkerhed.

Problemet ved lasagne er – i hvert fald for mit vedkommende – at jeg jo ikke ved prævist, hvor mange kcal jeg indtager pr. 100 gram lasagne, da retten består af op til mange ingredienser - alle med varierende energiindhold. Så ved lasagne arbejder jeg ikke med kcal/100 gram, men med total mængde af kalorier divideret med antallet af portioner.

Jeg vejer alle råvarer, som kommer i retten (altså laver en totalkalorie-beregning) og jeg forsøger at lave en nogenlunde præcis udskæring af lasagnen, så hver portion er nogenlunde ens i størrelse - Jeg bruger et så firkantet ildfast fad som muligt, da det er mere overskueligt.

Dernæst dividerer jeg rettens totalkalorie-beregning med antallet af portioner, og således når jeg et nogenlunde præcist gennemsnitligt indtag af kcal/portion.

Men det nøjagtige energiindtag pr. portion kender jeg selvfølgelig ikke og der er højest tale om et kvalificeret gæt hver gang jeg tager gaflen i munden!

Sv: Vejning af Mad

Oprettet d. 08-04-2014 kl. 19:49 af

Hallo!!! - det er jo derfor, at man kan indtaste sine egen opskrifter! Se under 'Tilpas'. Det er pærenemt!Indtast alle ingredienserne i retten og gem med en sigende titel - f.eks 'Lasagne, Fidos'. Gå derefter til den kalorietælleren og find din egen opskrift 'Lasagne, Fidos' under fødevare. Indtast derefter antal gram -som findes ved at veje portionen.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.