Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Drop sukkeret og få et bedre liv

Oprettet d. 29-12-2014 kl. 01:56 af

Kære Alle

Jeg skriver til jer fordi jeg igennem det sidste års tid har brugt en masse tid på at undersøge hele kost debatten. Jeg har igennem mange år levet et usundt liv med masser af junkfood, cola og andre usunde ting. Jeg har en baggrund som biolog, og ved derfor lidt om kroppens biokemi.

Får et år tid siden, blev jeg (nærmest) besat af ideen om at føre en sundere livsstil, og det hele kulminerede da jeg så et foredrag på Youtube, "Sugar: The Bitter Truth" af dr. Robert Lustig. Jeg droppede alt hvad der hed sukker i min hverdag (pånær ½ tsk honning i min the ;), og begyndte at lave alt min mad selv (max. 1 gang junkfood pr. måned).

Om min krop skal siges, at jeg altid har været let overvægtig, men har ellers altid haft en aktiv hverdag med arbejde, studier og fritid. Min overvægt er kommet til udtryk som et permanent "knallertdæk", som altid har været der, indtil jeg droppede sukkeret.

Jeg har primært fulgt den amerikanske sundhedsdebat, fordi den er meget længere fremme end herhjemme (hvilket er grunden til, at jeg gerne vil give mit bidrag). Vi, som forbrugere, er nødt til at indse, at fødevareindustrien har spillet fallit på alt for mange punkter, og en af de vigtigste er folkesundheden. Vi er blevet snydt og bedraget af industrien og dens lobbyister, til at spise mad der slår os ihjel langsomt. Samtidig med, at de har den frækhed at kalde det personligt ansvar. De har slet og ret gjort en stor del af verdens befolkning afhængig af deres"junk" mad, ved at fylde det med sukker.

Jeg droppede sukkeret i over ½ år, gik fra 73 til 63 kg, og fik det meget bedre, både fysisk og psykisk. Idag spiser jeg lidt mere sukker, men kun i hjemmebag o.lign., hvor jeg kan styre mængden selv. Når jeg en sjældent gang imellem spiser slik, købekage eller drikker sodavand, får jeg det næsten dårlig. Jeg er ved nu, at meget af det der står på hylderne i supermarkederne, faktisk er gift for kroppen (biokemisk set), og derfor bliver jeg ikke længere fristet. Det hjælper selvfølgelig, at jeg heller ikke længere er afhængig af sukker ;)

Lidt om min kost:

Jeg omlagde som sagt min livsstil for et års tid siden. og nu består min primære kost af følgende:

morgenmad:
2 æg (laves til omelet m. ½ dl sødmælk)
5 stykker bacon
2 kylling pølser
1 spsk Mayonaise (er ikke ketchup fan)
Alt steges i smør
(jeg spiser ½ grov bolle 2-3 gange om ugen, med smør på)

Aftensmad:
Kød (typisk 150-200 gr bøf, skært eller hakket)
3-400 gr. blandede grøntsager (Gulerødder, Broccoli, bønner, svampe, rodfrugter o.lign.)
ca. 1 dl sauce/sovs (en af de få undtagelser jeg gør mht. færdigproduceret mad er færdiglavet sauce. kan lave den fra bunden, men gider sjældent)
Det meste steges i smør eller olivenolie.

Jeg spiser en forholdsvis ensformig kost, men varierer ingredienserne løbende. Det vigtigste er at man laver tingene selv fra bunden, så man undgår det skjulte sukker.

Hvis jeg har lyst til dessert blander jeg typisk Skyr, piskefløde og lidt jordbærgrød til en "fed" smoothie. God med bær og frugt i stykker.

Jeg har tabt mig trods en fed kost, fordi fedtet og proteinerne rent faktisk giver mig en langvarig mæthedsfølelse. Derfor spiser jeg kun to måltider om dagen.

Inspiration på Youtube omkring sukker:

- Sugar: The Bitter truth

- Fructose 2.0

- How Bad Science and Big Business Created the Obesity Epidemic

Der er dukket tonsvis af materiale op på nettet omkring sukker og vores fødevarekultur generelt. Utroligt spændende, men også meget foruroligende.

Endelig vil jeg slutte af med at sige, at det er fis og kanel, at det er dyrt at leve sundt. Jeg bruger færre penge på mad nu end før, fordi jeg ikke køber alt muligt ligegyldigt mad. Og hvis nogen skulle være i tvivl, ja det kræver en masse selvkontrol at sige nej til sukkeret. For mig hjalp det at se sukker som en gift/toxin, for det er hvad det biokemisk set er når det når vores lever. Især i de mængder, som vi idag indtager dagligt!

Jeg håber at I kan bruge dette "udbrud" til noget :)

Sv: Drop sukkeret og få et bedre liv

Oprettet d. 02-01-2015 kl. 09:07 af

Hej Antisukker

Tak for et rigtig interessant indlæg.

Jeg er enig med dig i sukkeres skadelige virkninger. For mig skaber det simpelt hen ophobninger/binder væske, og det er ret synligt hvis man først har fået øje på det.

Kunsten må blive fremadrettet at finde en eller anden balance, hvor sukkeret ikke tager magten.

Jeg har aldrig spist ret meget junk eller forarbejdet mad, men altid lavet maden selv. Det er lysten til chokolade, gode hjemmebagte ting, god vin, frugt og hjemmelavet marmelade etc. og mere basalt hele kulhydratregisteret, som vi alle sammen er vokset op med, der giver mig problemer: pasta, kartofler, ris.

Nu: Til forskel fra dig spiser jeg ikke så meget fedt, men til gengæld meget større mængde grøntsager f.eks. i form af broccoli, blomkål, andre former for kål, selleri, hokkaidogræskar, agurk, aubergine, tomat... Og så alt det protein, både fra plante- og dyreriget, jeg orker. Protein mætter.

Men alle burde unde sig selv tre måneder eller et halvt år uden sukker og se hvad det gør for deres krop. Gid lægerne i Danmark ville forlange kostændringer før de ordinerer behandling.

Godt Nytår,
haabforude

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.