Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 17-11-2012 kl. 12:00 af

Hej med jer.
Jeg er simpelthen blevet en smule forvirret...
Kroppen forbrænder selv kalorier UDEN, at man laver motion? Jeg har set der er en "formel" til at regne det ud nemlig.

Jeg har egentlig gået og troet, at de eneste kalorier jeg har forbrændt er dem jeg har forbrændt i motionscentret? Men det er så ikke rigtig? :-)

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 17-11-2012 kl. 13:32 af

Hej Julle

Det er helt rigtigt at kroppen forbrænder kcal i hvilende tilstand... kroppen skal eks. bruge kcal til at få hjertet til at slå..mv.

det er meget forskelligt hvor mange kcal man forbrænder fra person til person. - men ønsker du at tabe dig, så skal du vide at muskler forbrænder tre gange så mange kalorier som fedt, også i hvile. Derfor er det vigtigt at øge din muskelmasse, hvis du gerne vil tabe dig.

men helt grundlæggende handler det om at du skal indtage færre kcal end du forbrænder, men på samme tid ikke så lidt at din krop går i "hungersnød" - hvilket betyder at din krop får for lidt og begynder at fastholde fedt..

håber du kunne bruge svaret til noget!

mvh Elli.

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 17-11-2012 kl. 22:26 af

Jeg sidder og tænker lidt i samme retning.

Man må helst ikke komme under 1300, idet det ikke er sundt for kroppen. Og det er vel det du kalder hungersnød?

Hvad hvis man har spist over de 1300 kalorier, men så har lyst til at dyrke motion. Bør man så spise noget for stadig at holde sig over de 1300 eller er det okay at komme under hvis det er motion der gør det?

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 17-11-2012 kl. 23:28 af

jeg er ikke sundheds ekspert.. men indtag af kcal og hvor mange man har behov for, det hænger også sammen med hvor høj du er + alder og hvor meget du træner..

her på siden anbefaler de at du ikke indtager mindre end 1300 kcal.. hvilket lyder meget fornuftigt!

det jeg mener med hungersnød - er når kroppen bliver sat i alarmberedskab, fordi den ikke får mad nok.

generelt er det vigtigt at du spiser 6-8 gange dagligt, der skal hele tiden være lidt mad i maven..
tænk over hvad du putter i munden, i stedet på hvor meget. det tror jeg er en god grundregel.

håber det var svar på dit spørgsmål.

jeg selv lever af max 1600 kcal og det kan jeg sagtens overholde.. og vægten falder stille og roligt.

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 18-11-2012 kl. 00:05 af

Jeg har netop fået lavet sådan en konditest, den viste at mit basal stofskifte ( altså det min krop forbrænder bare for at opretholde funktioner etc. ) er godt 1450/døgn - men som skrevet så er det udfra beregning af alder, vægt og højde og måske mere ???

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 18-11-2012 kl. 00:06 af

He he glemte lige linket til en formel

http://www.sundfamilie.dk/documents/kalorier/energi/stof.htm

Sv: Kalorier?????! hjælp

Oprettet d. 18-11-2012 kl. 13:43 af

Ja er nemlig selv faldet over den samme formel flere steder, blev egentlig lidt overrasket over det, men det er da en ret stor hjælp til at forstå det :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.