Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 24-04-2012 kl. 12:22 af

Hej
Så gik jeg i gang i går. Synes det går ok med at få indtastet det jeg spiser, men jeg kan ikke overskue hvordan jeg får styr på kalorierne i min aftensmad.

Jeg laver hver dag mad til 4, det er ok sundt og varieret mad, sjældent efter opskrift(derfor vil der fx ikke altid være det samme antal kalorier i min lasagne). Er det virkelig nødvendigt at jeg vejer alle ingredienser af inden tilberedning, for derefter at veje hvor stor en del af det jeg selv spiser? Kan jeg ikke et sted bare vælge "Lasagne" og så få et nogenlunde cirka billede af hvad der er i min portion?

Jeg tænker også - hvad gør man, når man spiser andre steder og ikke ved hvad der er i eller hvor mange gram man har spist, springer man så bare det måltid over eller?

på forhånd mange tak for svar :-)

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 26-04-2012 kl. 10:10 af

Forslag: Hvis lasange absolut skal være en del af din mad (noget fed) så prøv at tælle kalorierne næste gang du laver det og skriv det ned. så ved du hvor mange der er i din egen lasange. Vej portionen du spiser. Vil nok forslå at du putter nogle grønsager i for ellers får du noget af et chok:-) Pasta, lasangeplader o.lign feder ekstremt og næsten uden næring. Vand, mel, æg og salt og putter du så også ost oven på, ja så er det ligesom fredags slikket. God fornøjelse og held og lykke:-)

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 28-04-2012 kl. 09:20 af

Ja, lav en systematisk vejning af din lasagne næste gang, du laver den, og tast det ind. Så kan du jo bruge de data fremover (det kræver så, at du bliver nødt til at bruge nogenlunde samme opskrift hver gang, men hvis det er det, der skal til, så er det jo det, der skal til). Ellers vil jeg også anbefale, at lasagnen boostes med nogle grøntsager, og at du måske skifter oksekødet ud med noget mindre kalorieholdigt kød. Prøv også at skære ned i lasagnen og ekpserimenter med nogle andre retter - der er masser af lækre kaloriefattige ingredienser derude. Det er i hvert fald en af de ting, jeg har lært. Din familie burde jo have forståelse for, at madvanerne bliver ændret lidt.

Mht. at spise ude, så kan man jo evt. lave et cirka-skøn omkrig hvad der er i af ingredienser (på Jensens står der jo som regel hvor mange gram, der bøffer vejer f.eks.), eller man kan bestille noget mad, man ved ikke er fedende. Spiser man hos venner eller famile, så synes jeg godt, man kan tillade sig at arrangere det således man kan få informationer om kalorieindhold i den mad, man får. De burde jo også havde forståelse for, at man forsøge at tabe sig.

Jeg vil også foreslå, at du får fat i en kalorietæller app til din mobiltelefon, så man kan indtaste kalorier, lige meget hvor man er.

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 02-05-2012 kl. 09:02 af

jeg har bare taget og skrevet en lasagne på der allerede er på siden.

normalt anslår jeg hvor meget jeg har spist når jeg er ude, jeg synes det virker fint, man skal passe på ikke at gøre det for besværligt, for sig selv, for så mister man lysten til at fortsætte og for mig er det en livsstilsændring og ikke en kort kur.
en gang jeg var i byen hvor det gik helt galt, skrev jeg 2000 kal på og skrev bytur i feltet, så kan man se hvorfor man ikke har tabt sig så meget den uge.

du skal ikke være så bange for lasagne som de andre her, lav en god en og spis så kun et lille stykke med en masse grønt til.

jeg har tabt 16 kg. siden nytår og har ikke talt kal. siden påske, da jeg synes jeg har rimelig tjek på min mad og jeg stadig taber mig.

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 02-05-2012 kl. 09:08 af

et lille trick til at styre aftensmaden, både ude og hjemme.

del tallerkenen op i 4 dele.

1 del kød/fisk
1 del kartofler,pasta,ris
2 dele grønt

en del er ca. på str. med din knyttede hånd.

jeg tager gerne lidt mere grønt og lidt mindre kartofler.

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 08-05-2012 kl. 12:29 af

Fuldstændig enig med Jake! Jeg bruger ofte opskrifter, som er lagt op til at beregne kcal ud fra - især, hvis jeg spiser ude. Men du skal være opmærksom på, at der kan være store forskelle på kcal. tallet i opskrifter med samme navn (f.eks. boller i karry). Der vil jeg lige sjusse, om opskriften virker fed eller mager. Men seriøst, om der er 20 kcal mere eller mindre, er ikke så vigtigt i det lange løb.

Og godt trick, det der med knytnæven, Jake!

Det er også ca. sådan jeg spiser, bortset fra, at hos mig er grønsager ad libitum (altså, hvis de ikke er stegt eller sovset ind i dressing) og knytnæven kan vokse eller skrumpe lidt, alt efter hvor fedt kødet er - der er jo trods alt forskel på en knytnæve kyllingebryst og en tilsvarende mængde bacon :)

Appen er ret genial, men det kræver jo, at man har en smartphone, og det er (trods alt) ikke alle, der har det.

Hvis du ikke har smartphone (og selvom du har), synes jeg, at du skal veje maden og taste ret konsekvent i en periode (der, hvor du har mulighed for det) Efter et stykke tid, får du en fornemmelse af, hvad forskellige ting vejer ift. hvad de fylder , ligesom du nogenlunde kender kalorietallene på forskellige ting, som du spiser meget. Så bliver det nemmere at holde styr på kosten.

Held og lykke :)

Sv: Kalorietælling - aftensmad....

Oprettet d. 21-05-2012 kl. 12:04 af

Tusind tak for jeres svar alle sammen, jeg må på den igen ovenpå nogle feriedage.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.