Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Kulhydrater???

Oprettet d. 01-09-2011 kl. 19:41 af

Jeg har læst et sted at kulhydrater er noget møg, dog er ca. halvdelen af min kost lige netop kulhydrater, kan det passe at det er "okay"?? Håber at i kan hjælpe en temmelig forvirret bruger :)

Sv: Kulhydrater???

Oprettet d. 04-09-2011 kl. 23:16 af

Kulhydrater er rigtig nok noget møg. Et kulhydrat indtag på 50% er dog ikke nødvendigvis dårligt. Det kommer også and på din resterende procentfordeling og på om du overskred dit kaloriemål.

Det generelt anbefalede indtag af kulhydrater ligger på max 60% så du er fint under det. Skulle de mål dog være en kost omlægning med henblik på varigt vægtab kan det anbefales at du sænker det yderlige.

Der er dem der går til ekstremerne og siger kulhydrater bør udgøre det mindste af dit procentmæssige energi indtage og advokere for 40/20/40 delingen. altså 40% protein, 20% kulhydrat og 40% fedt. Logikken bag dette er, at kroppen har langt svære ved at optage energi fra protein og fedt end den har fra kulhydrater. Samtidig bliver overskydende kulhydrater lavet direkte om til fedt i kroppen, hvilket ikke er gældene for hverken fedt eller proteiner.
Det kan måske virke forvirrende, især det med fedtet. Men her er det vigtigt at forstå at det fedt man spiser ikke bare direkte kan lagers af vores krop (heldigvis).

Personligt ville jeg ikke gå så ekstremt som 40/20/40, da dette kan være nærmest umuligt at nå uden at gå til ekstrem kost omlægning. men at sigte efter 40/40/20 (altså 40%protein/40% kulhydrat og 20%fedt) i stedet for og bare generelt holde dig fra både kalorietunge og kulhydrat tunge fødevarer. Og så sigte efter et højt protein indhold som muligt, da protein er utroligt mættende og generelt bare godt for din krop.

jeg håber det hjælper på dit spørgsmål

Sv: Kulhydrater???

Oprettet d. 01-03-2012 kl. 11:47 af

Derfor gælder det om at få komplekse kulhydrater i maden. Ifølge http://www.sundhedslex.dk/kulhydrater-i-mad.htm forsyner komplekse kulhydrater cellerne med en mere langstrakt energi end simple kulhydrater. Derfor er det vigtigt, at du primært spiser komplekse kulhydrater i mad frem for simple. Så længde du holder mængden af simple kulhydrater nede, så ser det fornuftigt ud.

Sv: Kulhydrater???

Oprettet d. 01-03-2012 kl. 19:24 af

Kroppen SKAL bruge kulhydrater i løbet af dagen for at kunne fungere - fx for at hjernen kan tænke logisk, og for at dine muskler får energi. Hvis man slet ikke spiser kulhydrater - eller spiser for få - vil man komme til at være meget træt, ugidelig, uoplagt og få humørsvingninger. Dette øger tendensen til at "komme til" at spise slik eller andre varer med højt kulhydrat, fordi kroppen lider nød.
På den anden side - så giver et højt indtag af kulhydrater som i fx slik, kager, saft osv en vægtøgning. Der er ikke fedt i fx slik - men fordi en pose slik indeholder ca. 80 g. kulhydrater pr. 100 g. - så omsætter kroppen de overskydende kulhydrater til fedt - for at skille sig af med dem, da de ikke bliver forbrændt.

Derfor - ikke for lidt kulhydrater og ikke for mange! :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.