Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Kulhydrater

Oprettet d. 06-05-2012 kl. 00:32 af

Hej,

Jeg er helt ny herinde, og har kun været igang i et par dage. Jeg har et problem som jeg håber i vil hjælpe med.

Mit daglige indtag af kulhydrater ligger altid omkring 65%. Det er for højt, og jeg vil gerne bringe det ned.

Jeg spiser ikke over det antal kalorier jeg har til rådighed, og jeg indtager primært komplekse kulhydrater.

Jeg vil gerne høre hvordan jeg kan bringe tallet ned. Hvad skal jeg spise for at få færre kulhydrater, men mere fedt og protein, som jeg ofte ligger lidt i underskud af?

Jeg er vegetar, og vil tro at det spiller ind?

På forhånd tak.

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 07-05-2012 kl. 05:26 af

Hej.

Du har vel ikke mange andre muligheder end bønner, og masser af dem.

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 07-05-2012 kl. 12:18 af

... og tofu.

Der er en del protein i grønsager, men når jeg spiser grønsager får jeg samtidigt også en masse kulhydrater, så derfor får jeg stadig for mange kulhydrater.

Ville det være en ide med protein tilskud ?

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 08-05-2012 kl. 07:53 af

Jeg har selv været/ er stadig til tider vegetar. Jeg vil foreslå dig fallafel eller kød- erstatningen quorn (tror jeg det hedder). Begge er fyldt med protein!

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 08-05-2012 kl. 12:15 af

Hej, ja, det må være svært som vegetar. Tricket er jo at få proteinerne i vejret. Har du prøvet quinoa? Det er den kornart, som har højest proteinværdi. Du kan fylde den i supper, lave brød, bruge den i stedet for ris osv. Hvis du spiser mælkeprodukter, er hytteost og skyr også rigtig gode proteinkilder. Skummetmælk har forholdsmæssigt mest protein ift. kcal. Så er der jo quorn, som indheholder store mængder protein - har dog ikke selv smagt det, så jeg kan ikke sige noget om, hvordan det virker.
Endelig er der jo bønner og kikærter - den slags, men de har jo ret højt kulhydratindhold.
Hod dit forbrug af brød nede på et minimum. jeg får max 120 g. brød og 120 g kartofler om dagen (eller 60 g tilberedt pasta, ris, bønner etc.) alle øvrige kulhydrater bør komme fra grønsager.

Skulle det være svært at få fedt? - det er da bare at tage en avocado eller lave sig en god dressing :) f.eks. vinaigrette: 1/2 spsk dijonsennep, 1 spsk eddike, 3 spsk olie, salt peper, vand. rør sennep og eddike sammen. tilsæt salt/peber. tilsæt olien en skefuld ad gangen og rør mellem hver. Til slankebrug tilsætter jeg mindst den samme mængde vand. Gemmer i køleskabet og bruger på al min salat.

Held og lykke

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 09-05-2012 kl. 01:15 af

Tak,

Det var et rigtig godt svar :D.

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 10-05-2012 kl. 08:33 af

Hej.
Jeg er selv veganer, og det er faktisk ikke så svært at få masser af protein!
Jeg træner selv styrketræning, så jeg har efterhånden fundet ud af det. Så her er mine tips:
Kender du soyachunks/soyagranulat? Det er sådan en slags køderstatning (smager heldigvis ikke som kød) som man kan købe i nogle velassorterede grønthandlere og helsekostforretninger. Det indeholder omkring 50% protein, hvilket er meget mere end kød fx indeholder. Så det er rigtig godt at bruge i aftensmaden.
Ellers er tofu, kikærter og bønner også gode, hvis du fx kigger på kalorietabel.dk kan du se hvad de forskellige bønner indeholder af protein, og du kan også sammenligne med kødprodukter, og se at de indeholder næsten lige så meget.
Edamamebønner (friske frosne soyabønner fra asiatiske butikker) er en rigtig god snack. Skal bare lige overhældes med kogende vand og så kan de spises med salt på. Spis ikke skallen! De er rigtig gode som en snack med mere protein i, i stedet for gulerodsstænger eller frugt eller noget.
Og hvis du også mangler fedt er nødder en rigtig god idé. Nødder indeholder masser af protein, for nogle typer er det mere end noget kød indeholder per 100g, tjek selv kalorietabel.dk. Men de er jo også vildt kalorieholdige, så hvis man skal tabe sig er de andre ting nok bedre muligheder som hovedkilde til protein.
Og til sidst, hvis du nu på et tidspunkt skulle få brug for store mængder protein, fx hvis du skal mig skal bygge ordentlige muskler, så findes der jo alt muligt indenfor proteinpulver. Også plantebaserede. Personligt putter jeg ofte lidt proteinpulver i min havregrød og den slags. Men jeg tror overhovedet det er noget du behøver tænke på, det er kun hvis man skal have rigtig store mængder til musklerne!

Håber det hjælper lidt!

- A -

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 10-05-2012 kl. 15:24 af

Det hjalp rigtig meget,
Tusind tak :D.

Sv: Kulhydrater

Oprettet d. 27-05-2012 kl. 11:55 af

hvorfor er det dårligt at have en kulhydrat på 65%?
Jeg troede at meningen var, at procenttallet skulle ligge over 60%, og at proteintallet skulle ligge mellem 15-20%?

Jeg er virkelig overrasket over denne debat, men er ny på siden og er opsat på at lære mere, så jeg håber at nogen der er klogere end jeg, kan forklare mig dette :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.