Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Veje mad

Oprettet d. 31-01-2019 kl. 14:29 af

Vejer man f.eks. ris og pasta før det koges eller efter...?

Der er stor forskel på før/efter, som igen har en stor betydning i ens kalorie-regnskab!

Sv: Veje mad

Oprettet d. 06-02-2019 kl. 08:32 af

Jeg tror man vejer maden før den koges så ved du hvor mange kalorier der er i gryden. Når gryden er kogt vejer du igen maden og fordeler kalorierne på den nye mængde.

Men det er kun noget jeg tror. Jeg har aldrig undersøgt det. :-)

Sv: Veje mad

Oprettet d. 11-02-2019 kl. 19:33 af

Hvis jeg laver en ret hvor det er blandet sammen med resten, vejer jeg det inden det bliver kogt. Enten måler jeg det vand jeg tilsætter eller vejer gryden når retten er færdig. Så jeg ved hvad retten indeholder.
Hvis jeg bruger det som tilbehør (hvor det ikke er blandet sammen) vejer jeg det kogt, når jeg øser op sammen med resten af måltidet.
Det er et interessant spørgsmål, der er sikkert mange måder at gøre det på.

Sv: Veje mad

Oprettet d. 16-05-2019 kl. 08:48 af

Jeg har kigget lidt på jeres snak og kan se at der står lidt mere under generelt her på siden:
En opskrifts kalorieindhold er worst case
Kalorieindhold, kulhydrat, fedt osv. som vises på en side for en opskrift angiver altid worst case. Disse er simpelthen en summering af det indhold der er i opskriftens ingredienser. Dette svarer dog ikke altid til det færdige produkt da det er typisk at noget af disse elementer går tabt under tilberedning. F. eks. steger man noget fedt ud af kød, væske ud af grøntsager, ting fordamper, eller bliver skåret fra osv.

Sv: Veje mad

Oprettet d. 21-07-2019 kl. 10:44 af

Med hensyn til ris og pasta og andre ting, som skal koges er det meget enkelt. Kalorieindholdet står på pakken - og er angivet som tørvægt. Hvis man koger 100 gram er der det samme kalorieindhold i, efter det er kogt :)
Det bliver mere kompliceret, hvis man spiser sammen med andre - og spiser af en stor portion. Men hvis man koger 400 pasta og spiser ca. en fjerdedel, så har man fået ca. 100 gram :)
Med hensyn til gryderetter, så er der en funktion her på siden, hvor man kan udregne det samlede kalorieindhold per 100 gram i en opskrift - f.eks. kødsovs af 500 gram hakket kød. Når man sætter sig til bords, sætter man tallerkenen på vægten og vejer, hvor meget man spiser - og ganger det med kalorieindhold pr. 100 gram.
Lidt besværligt - men bedre end at være overvægtig....

Sv: Veje mad

Oprettet d. 10-03-2020 kl. 14:02 af

Det vigtigste er at være konsekvent og gøre det samme værd gang fx vælge at veje før kogning , stegning , bagning osv. ( dette vil jeg anbefale da det er den vægt som er oplyst på næringsinformation på diverse fødevarer)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.