Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Fastekur - Det dur.

Oprettet d. 18-03-2019 kl. 12:30 af

Hej Alle,
Jeg har i flere år forsøgt med flere kure, der ikke rigtig har virket for mig. Både 5-2 kur og tælle kalorier.
Men jeg dur ikke til at begrænse mig selv, eller at underspise. Så for en måned siden da vægten sagde 100,5 kg startede jeg på hver anden dags faste, og det virker.
Nu siger vægten 96,0 kg. Med faste mener jeg total faste i 3 dage om ugen, tirsdag, torsdag og enten lørdag eller søndag afhængig af weekendens program.
Dvs. fra jeg går i seng mandag aften, får jeg ikke andet en vand, kaffe og te + en vitaminpille og lidt mineralsalte (Alkavital) indtil onsdag morgen.
Jeg troede det ville være meget svært, selvom jeg havde læst, at det ikke var. Men til min store overraskelse har det vist sig at være meget nemt.
Jeg føler ingen sult på mine faste dage (men der er dog en trang, som jeg må undertrykke). Det kræver dog at jeg gør det fra morgenstunden af. Har jeg først spist er det for sent.
Faktisk føler jeg mere sult mellem måltider på mine spise dage end på mine faste dage. Det viser sig at kroppen går i 'Ketose mode' når man slet ikke spiser noget.
Det sker når der ikke er mere sukker i musklerne. Altså er man formentlig i ketose mode når man vågner om morgenen.
I den tilstand producere kroppen Adrenalin og væksthormon, som bruges til at frigøre og omdanne fedt til energi til kroppen, og derfor føler man ingen sult eller træthed og, hvilket er fantastisk, man forbrænder ikke muskler, kun fedt.
Det er åbenbart en funktion der stammer fra vores forfædres tid, hvor der ikke altid var mad tilgængeligt. Så kunne det jo ikke nytte, at man var træt og sulten, hvis man skulle ud og jage. Jeg har også læst, at det faktisk er ret sundt for kroppen, hvis man ellers er sund og rask i forvejen.
Så det kan ihvertfald anbefales herfra
Lad mig høre, hvis andre har lignende erfaringer, med sådan en kur.

Sv: Fastekur - Det dur.

Oprettet d. 21-03-2019 kl. 08:55 af

Jeg syntes du er sej. Det kræver i den grad rygrad at holde sig fra mad 3 dage om ugen.

Det var ikke noget for mig eller min familie. Jeg er helt sikker på at jeg ville eksplodere. Jeg har dog aldrig prøvet det. :-)

Sv: Fastekur - Det dur.

Oprettet d. 25-03-2019 kl. 09:03 af

Det er faktisk det, som er så fantastisk, nemlig at jeg kun er på kur 3 dage om ugen. De andre dage spiser og drikker jeg lige, hvad jeg vil. Selv vin, chips og slik. Alligevel er jeg nu nede på 94 kg dvs jeg har tabt 6 kilo på 5 uger.
De dage jeg faster føler jeg ingen sult, men dog en trang til at putte noget i hovedet, men fordi jeg ved at det kun er "indtil imorgen", så er det lettere at holde fast.
Jeg har været på en del kure, hvor jeg efter en uge tænker, at det her magter jeg ikke i længere tid. Men fordi denne kur egentlig kun vare en dag af gangen, så er det meget nemmere at fortsætte den.

Sv: Fastekur - Det dur.

Oprettet d. 26-03-2019 kl. 12:23 af

Det lyder spændende måske skal det prøves en gang. Hvis jeg prøver det, bliver det nok kun med en dag i ugen, for at se om det overhovedet kan lade sig gøre.

Har du energi til at arbejde og dyrke sport de dage, hvor du faster?

Sv: Fastekur - Det dur.

Oprettet d. 27-03-2019 kl. 08:15 af

Ja det synes jeg. Jeg er nemlig også begyndt at cykle på min cykeltræner igen. Igår tirsdag på min fastedag blev det til 1 time om aftenen. Jeg bliver faktisk lidt rastløs om aftenen på de dage jeg faster. Jeg tror det er en kombination af det forhøjede adrenalinniveau i kroppen, og så trangen til at putte i hovedet.

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.