Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 11-03-2013 kl. 12:49 af

Jeg starter lige med at skrive ... Nogle kunne måske syntes at jeg er en piveskid og bare skal tage en "tudekiks" ....
Men faktum er at jeg er SÅ frustreret. Jeg startede min "nye livsstil" i starten af Januar med en vægt på 101 kg og jeg er 163 cm høj. jeg vil gerne ned på ca. 70 kg, men kg betyder nu ikke så meget, når blot jeg syntes at jeg er "pæn".
Jeg vejer i dag 90,5 kg og det vil jo så sige ca. 1 kg om ugen, men jeg er ALLIGEVEL frustreret, jeg syntes at det går langsomt og jeg er utålmodig :-( mit daglige kalorie indtag ligger på 900-1200 kal. og jeg dyrker dansfit, styrketræning osv. næsten dagligt.
Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor mit vægttab lige pludselig er gået i stå ??
Jeg er lige ved at miste modet og KØRE ud og købe pizza, burger eller en stor fed flødeskumskage :-D
Jeg ved godt at muskler vejer mere end fedt og at kvindelig cyklus har en indflydelse... men alligevel :-/

Mvh Fnuggo

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 11-03-2013 kl. 13:32 af

Så vidt jeg har forstået er 900-1200 kcal simpelthen for lidt!
Din krop går angiveligt i forsvarsposition og holder på ALT hvad den kan, altså sænker forbrændingsniveauet til et minimum. Derfor taber du dig ikke.
Du skal op på 1300 om dagen, måske endda mere med al den sport du dyrker. Prøv dig frem.

Husk, det tog tid at tage kiloene på, så må det også tage tid at tabe dem. De nye gode vaner kommer ikke af sig selv og frem for alt bliver de ikke siddende på rygraden, hvis du ikke lader dem "gro fast" over tid. Yoyo-vægt er vist ret usundt, så hold i stedet fokus på nye vaner, du kan holde.

I know, jeg lyder irriterende, men det er nok desværre sådan det er - uanset hvor utålmodig du er ;-)
Lav en kop varm kakao i aften og nyd den

God arbejdslyst
Mvh. Mie

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 11-03-2013 kl. 14:56 af

Fnuggo IKKE GI OP...
Vise ord det der Mie, der er ingen grund til at jeg gentager dem ;o)
Mvh John

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 11-03-2013 kl. 18:45 af

Vil sige det samme som Mie, og tilføje at min personlige erfaring er at hvis jeg taber mere end 1 kg om ugen, så har jer hurtigt taget på igen. Kender utålmodigheden alt for godt (tror jeg de fleste gør) men hæng i. Det er flot det du har nået ind til nu, du har faktisk tabt ca 1/3 af dit mål (hvis jeg forstår det korrekt) så uanset hvor svært det er så hæng i, det er vejen frem!

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 11-03-2013 kl. 21:12 af

Hey Fnuggo,

1 kilo om ugen er et ekstremt flot vægttab og det ser ud til du er på rette vej. Højst sandsynligt er din krop inde i et kort plateau og det eneste der er at gøre, er at forsætte din nye livstil. Dit vægttab skal nok komme igen meget snart, så længe du holder fast i at spise under vedligeholdelses niveau (det vil sige færre kalorier end du forbrænder ved din givne vægt).

900-1200 kcal er helt fint ved din højde. ignorer det med forsvarsposition som mefp78 har skrevet. Det bunder i en myte populært kaldet starvation mode og har intet fysiologisk basis. Kroppen kan ikke bare vælge at forbruge mindre energi, fordi den får tilført mindre. en bevægelse kræver nu engang den mængde kalorier den gør, ligegyldigt om kroppen har spist 2000 kcal eller 0 kcal.

Så hold ved og vær stolt af dit imponerende vægttab

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 12-03-2013 kl. 15:05 af

Jeg er ikke ernæringsfaglig, men jeg har da set og hørt "krise"-påstanden så mange gange, at jeg turde gentage den.
Her er en lign. tråd andetsteds hvor det diskuteres, inkl. med henvisninger til videnskabelige undersøgelser:
http://sundhedoglivsstil.blogspot.dk/2011/03/kan-for-fa-kalorier-stoppe-mit-vgttab.html
(googlede risiko for lavt kalorieindtag).
Som jeg forstår det: jo, du kan godt sulte dig og tabe dig meget indledningsvist, men din krop VIL på et tidspunkt gå i forsvar og ophobe væsker og andet. Hvor grelt det skal være før det sker...?!
Langtidsvirkningerne af en "sultestrejke" på de indre organer er vist heller ikke 100% afklaret

men mærk efter, folkens! Lad ikke utålmodigheden styre jer, men fornuften
Mvh. Mie

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 13-03-2013 kl. 18:36 af

Det er en sejlivet myte. for lavt kalorier kan dog aldrig direkte stoppe vægttab. det kan dog medfører mangel på energi til at udfører idræt mm.

Det forsvar du refererer til, kan ikke lade sig gøre. Så længe du forbrænder mere end du indtager, taber du dig. og så længe din fedt procent er over 10% (5-6% for mænd) vil kroppen først bruge den energi den har fået fra føde, derefter fedt reserverne. og i de grelle tilfælde hvor man forbruger mere end man indtager og har meget lav fedtprocent vil kroppen nedbryde muskelvæv, (og teoretisk fortsætter den med det til du dør af sult)

Her er et udmærket blogindlæg med hensyn til flere myter. Den tager ikke direkte fat i myten om for få kalorier skulle stoppe vægttab, simpelthen fordi det ikke giver mening.

http://fitnessblackbook.com/main/starvation-mode-why-you-probably-never-need-to-worry-about-it/

Men den berører det alligevel, da den tager udgangspunkt i en række forsøg med soldater, der blev sat til at dyrke idræt, så de forbrændet op mod 6000 kcal om dagen, mens de kun fik 1000 - 1200 kcal om dagen gennem mad. Pointen med forsøget var at sætte gang i starvation mode hvor kroppen altså stopper fedt forbrænding og skifter til muskelforbrænding. Pointen er, de soldater der startede med en fedtprocent på 18% kunne holde forsøget ud længere end dem der startede på 6%, fordi de kunne forbrænde fedt i længere tid, før kroppen skiftede til muskelforbrænding ( og siden de forbrændte fedt, tabte de sig)

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 13-03-2013 kl. 20:17 af

Jeg opfattede det ikke som at vægttabet gik helt i stå, men at forbrændingen skruede ned for blusset :-)

Sv: Jeg er SÅ frustreret :-(

Oprettet d. 15-03-2013 kl. 11:24 af

Tusinde tak for jeres svar og links.
Jeg ved godt at jeg har tabt mig "det der måtte forventes" og jeg grinede da også lidt af mig selv da jeg havde sluppet tastaturet og genvandt motivationen (nogle gange tror jeg bare at "man" har brug for luft. griner)
Jeg befinder mig nu meget godt på de 900-1200 kcal om dagen, jeg har fundet nogle retter som jeg er blevet glad for, mætter og smager godt.
Jeg er nu igen tilbage på det rette spor og er HAMRENDE glad for mit foreløbig resultat, jeg ved dog godt at jeg nogle dage vil "pille mig lidt i navlen" og syntes at det et SYND for mig. men realiteten rammer mig så næsten lige så hurtigt... det er jo en grund til at jeg var blevet fed og jeg tænker ved mig selv ..... INTET smager så godt som slank føles :-)

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.