Ikke logget ind [Log ind] [Ny bruger]
Facebook Twitter

For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 26-07-2012 kl. 14:35 af

Hejsa :)
Jeg har kun været herinde i 3 uger og har derfor brug for lidt hjælp.

Den første uge satte jeg mit kalorie-indtag til 1300, og så tabte jeg mig 2 kg den første uge og var vildt glad.

Så tænkte jeg, det gik jo fint, så jeg satte mit kalorie-indtag ned til 1000. Det har også gået fint, jeg har ikke følt mig sulten, men har været godt tilfreds. Nu er problemet så bare, at jeg ikke har tabt mig siden :( Faktisk har jeg taget 300 gram på. ØV. (Jeg har ikke snydt og har været meget flittig med at veje hver enkelt ingrediens).

Mit spørgsmål er da, kan man indtage for lidt antal kalorier?

Venlig hilsen Fatima.

Sv: For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 26-07-2012 kl. 15:41 af

Jeg følger lige med i den her tråd.. jeg har samme "problem" selvom jeg holder mig på de 1300 kcal, så tænker jeg om jeg indtager for lidt. Det der vel sker med kroppen er at hvis vi indtager få få kalorier i forhold til hvad kroppen har brug for, så holder den på fedtet for at have noget at tærre af til rigtig dårlige tider. Hvis man kan sige det sådan. Så ja jeg tror bestemt man kan indtage for få kalorier.

Sv: For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 27-07-2012 kl. 19:58 af

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved så meget om, hvad der sker med kroppen, men jeg har selv oplevet, og hørt mange andre fortælle om, at for få kcal. stopper vægttabet. Jeg tror, den nedre grænse for kcal. indtaget, er individuelle, og det forklarer jo, hvorfor du, Filosof, har det fint med 1300 kcal., mens det virker til at være for lidt for din krop, Pernillep.
Så spis! :-)
Filosof: 1300 kcal. til dig - det fungerede jo godt.
Pernillep: prøv at sætte det 100 kcal. op pr. uge, indtil du kan se, der sker lidt mere på vægten. (det var et råd, jeg selv fik herinde).

Sv: For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 30-07-2012 kl. 00:32 af

Hejsa begge to :) Tak for rådet, det hjalp at læse. Det kan være lidt svært sådan at finde ud af, så det er dejlig med lidt hjælp. Tusind tak :D

Sv: For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 30-07-2012 kl. 00:35 af

Må jeg spørge, hvad du (msnb83) har sat dit kalorieindtag til, og hvad du cirka taber dig om ugen med det indtag?

Sv: For lidt antal kallorier?

Oprettet d. 03-08-2012 kl. 12:33 af

Hejsa!

Jeg ved en smule om det der med kroppen (det er en del af min uddannelse - starter faktisk kursus udelukkende om human fysiologi her til september, juhuu! :D ), og lad mig understrege, at 1000 kcal ikke er nok til at få kroppen til at holde på fedtet, selvom det ellers er en god teori. Hungersnød-mode eksisterer ikke rigtig, andet end at man risikerer at lagre fedt hurtigere, hvis man går direkte tilbage til sine gamle vaner efter eksempelvis at have fastet i en uge eller levet i længere tid på under 1000 kcal. Men under den periode, hvor man er i kalorieunderskud, kan kroppen ikke vælge at holde på fedtet - den har simpelthen brug for kalorierne til at holde de mest basale funktioner i gang.

Det, der kan ske, er at ens hormonniveau/insulinproduktion/saltbalance ændres, når man ændrer sin kost. Det resulterer ofte i, at man optager mere væske for at kompensere, hvilket igen viser sig som manglende vægttab. Der kan også ske det, for dem der dyrker sport, at de i virkeligheden bytter fedt ud med muskler - derfor er det en god ide at holde øje med sine mål i cm i stedet for vægt, og med sin fedtprocent. Desuden kan man, hvis man ikke har dyrket motion før, opleve at man får et øget blodvolumen - blodet bruges til at transportere den ilt rundt, som musklerne har brug for. Jo hårdere motion, jo mere ilt har musklerne brug for - og jo mere blod skal der til at transportere det. Dette er dog ikke særligt meget vægt, måske 500 g.

Kort sagt, det kan være svært at sige hvad der er den konkrete årsag, for der er virkelig mange muligheder, og de afhænger allesammen af den enkelte person.

Det eneste, der er sikkert, er at hvis du forbruger flere kalorier, end du indtager, så vil du helt sikkert tabe dig med tiden. Mit forslag er at du holder dig omkring 12-1300 kcal om dagen i et par uger, og hvis der så ikke sker noget, kan du sætte det lidt ned. Men giv det lidt tid, det skal nok komme. på 12-1300 kcal er det også nemmere at sikre, at du får alle de næringsstoffer, du har brug for.

Prøv også at begrænse indtaget af kulhydrat, og fokuser på protein i stedet - kulhydrater er lette for kroppen at omsætte, hvor proteiner tager længere tid (det er en god ting ;) ).

I mellemtiden kan du jo dele dine målinger med os andre hver fredag - der er både plads til frustration og glæde. :) Held og lykke!

Tilføj svar

Du skal være logget ind for at kunne deltage i debatten.